Förflytta dig till innehållet

Finland ligger efter när det gäller matturism

Robin Sjöstrand
Kvinna och man vid buss
Kaisa Launokorpi är vd för Matka-Launokorpi och Jouni Elomaa har jobbat som reseledare för bolaget i över 25 år. De säger att matresorna ännu är underutvecklade i Finland, men att det finns potential.

Besöket till Salos fyra cidergårdar (se intilliggande artikel) ordnades som en del av programmet under Åbos matveckor som pågår just nu. Men enligt Kaisa Launokorpi, vd för Matka-Lauokorpi som ordnade resan, är mat- och dryckesresor inget som lockar finländarna särskilt mycket.

– Jag kan visserligen bara tala för vårt bolag, men i ärlighetens namn tycks inte mat och dryck locka så mycket. Det är svårt att få det att gå runt med en sån resa. Vi brukar istället göra så att vi undviker motorvägsbufféerna och försöker hitta lokal mat under våra resor, säger hon.

– En möjlighet är säkert att börja erbjuda matresor och gå med förlust tills intresset växer.

Däremot är Launokorpi mycket glad över hur samarbetet med cideraktörerna har funkat för den här resan.

– De kontaktade oss i ett ganska sent skede, och det fanns inte mycket tid att marknadsföra resan, men de har varit villiga att hjälpa till och pushat resan i sina egna kanaler, säger hon.

Viktigt med samarbete

Jouni Elomaa agerar reseguide på ciderresan och han tror att det finns potential för matresor i Finland, men samarbetet mellan aktörerna måste bli bättre.

– Det går inte att tro att researrangörerna kan göra allt, utan det måste finnas ett system där alla samarbetar – för det är ju ändå i alla aktörers intresse att så många som möjligt åker på matresorna.

Det finns också ett prisproblem.

– Om folk tvekar att äta ute i nuläget, för att priserna är så höga, så är det inte konstigt att efterfrågan på matresor är så låg.

Mat- och dryckesmålen måste bli en upplevelse

Något som också skulle hjälpa är om producenter och andra inom branschen skulle börja tänka mera kreativt. Launokorpi säger att en del också hänger på om de olika besöksmålen klarar av att handskas med besökare. Det krävs ett visst mått av att kunna berätta och sälja, som kanske inte kommer naturligt för en finländare.

– Ju bättre upplevelse företagarna kan bjuda åt kunderna, desto mer vill ju kunderna besöka dem, säger hon och nämner Jordkällaren i Pargas som ett gott exempel på hur man bemöter kunder.

Launokorpi tror ändå att matturismen kommer att öka.

– Det finns definitivt utrymme för det, säger hon.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit