Förflytta dig till innehållet

”Fit for 55”-paketet lanserades – så här vill EU-kommissionen göra unionen klimatneutral

Pixabay
Flagga med stjärnor.
EU:s målsättning är att unionen ska vara klimatneutral 2050.

Striktare regler för utsläppshandeln, en ny koltull vid EU:s yttre gränser och höjda skatter på fossila bränslen. Det är bara en bråkdel av alla de förslag som EU-kommissionen kom med i lagpaketet ”Fit for 55” på onsdagen.

Samtidigt lanserades även EU:s nya skogsstrategi.

Lagpaketets namn står för dess grundmålsättning – EU:s växthusgasutsläpp ska minskas med 55 procent fram till 2030. Siffran jämförs med utsläppsnivån 1990.

— Europa är nu den första kontinenten i världen som presenterar en omfattande modell för hur vi ska nå våra klimatambitioner. Vi vet vart vi vill komma och vad vi behöver göra för att nå dit, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.

— Vi vet att vi måste övergå till en ny modell som drivs av innovation och grön energi, en modell som tar oss mot en cirkulär ekonomi.

Det jättelika paketet innebär åtgärder inom de flesta områden, allt från nationella frågor såsom export och skogspolitik till åtgärder som kommer att synas i de enskilda EU-medborgarnas vardag.

Målet om en utsläppsminskning på 55 procent är endast ett delmål, eftersom unionens huvudmål är att vara klimatneutral senast 2050.

”Utsläppen måste ha ett pris”

Von der Leyen säger att ”Fit for 55”-paketet utgår från en simpel princip.

— Koldioxidutsläppen måste ha ett pris, ett pris som sporrar konsumenter, producenter och innovatörer att välja rena alternativ, säger hon.

Också kommissionens vice ordförande Frans Timmermans betonar vikten av att koldioxidutsläppen måste kosta.

— Åtgärderna måste fungera i två riktningar samtidigt. Vi måste sätta ett pris på koldioxidutsläpp och samtidigt en förmån på att minska utsläppen.

En av de mest centrala åtgärderna kommissionen föreslår handlar om utsläppshandeln. Kommissionen vill dels skärpa reglerna, dels bredda utsläppshandeln till att gälla nya områden. Bland annat anser man att såväl väg- som sjötrafiken i framtiden ska omfattas av utsläppshandeln.

I Finland har förslaget om att bredda utsläppshandeln till sjöfarten väckt kritik redan då enbart läckta förhandsuppgifter fanns till hands, eftersom största delen av Finlands export transporteras över vattnen.

Kan träda i kraft om ett par år

Von der Leyen är väl medveten om att förändringarna inte kommer att vara lätta för alla att svälja.

— Förändringar av den här storleken är aldrig enkla. Därför finns det de som kommer att säga att vi borde sakta ner och sänka ambitionsnivån.

Den senaste tidens extremväder är ändå enligt von der Leyen endast ett litet fönster till hur vår framtid kan bli om vi inte agerar nu.

— Men genom att agera nu kan vi förändra saker. Vi kan bygga framtiden och välja en bättre, hälsosammare och gynnsammare framtid, säger hon.

— Vi har ingen tid att ödsla. Människor dör i nordvästra Kanada på grund av att där är över 50 grader varmt. I Sibirien har temperaturen stigit till över 35 grader och i Centraleuropa är det över 40 grader varmt, säger Timmermans.

— Den som vill förneka klimatförändringens allvar bör fundera en gång till.

Trots att kommissionen nu kommit med sitt förslag återstår ännu en hel del arbete innan de nya lagarna kan träda i kraft.

Förslaget ska behandlas i såväl de enskilda medlemsländerna som i Europaparlamentet. Uppskattningen är att lagarna kan träda i kraft först om ett par år.

Sofia Westerholm/SPT

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit