Företagare missnöjda med Kimitoöns upphandling – taxichaufförer kritiserar anbudsförfrågan om skolskjutsar
Hård kritik riktas mot Kimitoöns kommun vad gäller upphandlingen av skolskjutsar.
Åtminstone ett par taxichaufförer på Kimitoön upplever att de har blivit diskriminerade. Dessutom ses anbudsförfrågan som otydlig. Taxiföretagarna har vänt sig till en jurist på Finlands taxiförbund för att få hjälp och har lämnat in en begäran om omprövande av beslut till kommunen.
Juristen anser i sitt utlåtande att kommunens agerande strider mot lagen om offentlig upphandling.
Beslutet om vilka taxiföretag som ska sköta vilka rutter från och med hösten och tre år framåt fattades i bildningsnämnden i april.
Två taxichaufförer, Anders Karlsson och Mikaela Suominen, vill dock att kommunen omprövar beslutet.
De anser att kraven på fordonsklasser är orättvisa. De hävdar att de som kör skoltransporter med personbil diskrimineras eftersom deras utsläppsklass är strängare än den för bussarna.
För personbilar gäller minst den lite strängare utsläppsklass Euro4, men för bussarna minst Euro3. Här kräver man att klasserna enhetligas.
Dessa olika stora fordon tävlar nu delvis om samma rutter, eftersom de bägge är aktuella då det kommer till passagerarantal mellan nio och tretton – så många elever får såväl en större taxi som en mindre buss ta.
Det är här orättvisan – enligt taxiföretagarna – finns. Enligt utlåtandet från taxiförbundets jurist borde taxin och minibussar här behandlas likvärdigt. Som det är nu har de mindre bilarna sämre förutsättning i tävlingen på grund av de strängare utsläppskraven.
Paketpris om fler rutter försvårar prisjämförelse
Vidare handlar missnöjet om anbud på rutter som man inte anser vara jämförbara.
Enligt taxiföretagaren Anders Karlsson handlar det om att taxi- och bussföretagare tillåtits klumpa ihop enskilda rutter till ett paket med ett enda rabatterat pris – då går anbud för enskilda rutter inte längre att jämföra.
Nio anbud lämnades in. Totalt handlar det om 47 rutter för elevtransport indelade enligt fyra geografiska områden (Kimito, Västanfjärd, Dalsbruk och Hitis-Rosala).
Taxiföreningen: viktigt att lagen följs
Kimitoöns taxiförening har inte någon del i begäran om omprövande, men ordförande Mathias Illman är medveten om ärendet. Han säger att man från föreningens sida förstås poängterar vikten av att upphandlingen ska vara lagenlig.
Föreningen kom också med en önskan till kommunen om att göra utsläppsklassen för skolskjutsarna strängare, så att de skulle motsvara dem som används inom omsorgssidan i kommunen (Euro5 och Euro6).
Oklar och rörig upphandling
Mikaela Suominen säger att hela upphandlingen från början till slut var oklar och rörig – trots många år av erfarenhet har hon aldrig förr upplevt en sådan här situation. Hon säger att vinnande anbud och prisjämförelser tidigare presenterats klart och tydligt, vilket inte var fallet denna gång.
– På en av rutterna hade jag ett pris som var 800 euro billigare i månaden, men man avgjorde att jag inte hinner i tid från föregående skolskjuts för att köra den sista turen. Tio minuter hade eleverna fått vänta på mig. Det har fungerat hela det här året också, säger Suominen.
– Det här är en stor upphandling som borde gå rätt till. Jag vet inte om jag ens ids fortsätta vara med då det går till så här, fortsätter hon.
Rättelseyrkandena avslogs
Bildningsnämnden valde förra veckan att gå enligt förslaget från bildningschef Marjaana Hoikkala och avslå rättelseyrkandena med motiveringen att de saknar grund. En nämndmedlem anmälda avvikande åsikt.
För Karlsson och Suominen är det än så länge oklart om de tänker föra saken om anbudsförfrågan vidare.
I kommunens svar på kravet om omprövning konstateras att det inte är möjligt att ändra på principerna för utsläppskraven som finns i anbudsförfrågan, utan att man avbryter den nuvarande upphandlingen och gör en förnyad konkurrensutsättning.
En ny process vore enligt beredningen i sin tur diskriminerande, eftersom den skulle gynna företagare som inte vunnit anbud och diskriminera dem med vinnande anbud.
Utsläppskraven var de samma nu som vid förra upphandlingsrundan.
Från kommunen konstaterar man att bara ett fordon med den lägre utsläppsklassen ingick bland anbuden, och enligt preliminära avtalsförhandlingar skulle det fordonet inte användas under avtalstiden.
Euro-utsläppsklass handlar om de hälsoskadliga avgasutsläppens euroklassificering (Euro1-Euro6). Ju högre euroklass, desto mindre utsläppsmängd har fordonet. Utsläppsklassen ger samtidigt en fingervisning om fordonets ålder.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.