Försäljningen av alkoholdrycker sjönk med 3,4 procent i sommar – finländarna köper allt mer läsk
Under perioden juli–september i år såldes det 2,1 miljoner liter mindre bryggeritillverkade drycker i Finland än under motsvarande period i fjol. Det framgår ur Bryggeri- och läskedrycksindustriförbundets medlemsföretags gemensamma statistik.
Försäljningen av alkoholhaltiga drycker minskade med 3,8 miljoner liter eller 3,4 procent medan försäljningen av läskedrycker i sin tur ökade med 3,3 miljoner liter eller 4,2 procent.
Sommaren är bryggeribranschens högsäsong och värmebölja betyder framgång. Årets sommar var inte närapå lika varm som i fjol, vilket också återspeglar sig i försäljningsstatistiken.
Cirka 90 procent av den öl som säljs i Finland produceras i Finland. Ur den synvinkeln oroar sig förbundet för de dalande försäljningssiffrorna, eftersom öltillverkningen har en betydande, indirekt sysselsättande inverkan inom jordbruket, handeln och restaurangbranschen. Bryggeribranschen sysselsätter omkring 24 000 personer i hela värdekedjan.
Bryggeribranschen ställer sig skeptiskt till att beskattningen av öl är så hög i dagens läge. Skatter och pantavgifter utgör nästan tre fjärdedelar av priset på en burk 4,5-procentig öl.
– Man borde granska beskattningen ur ett jämlikhetsperspektiv och inte beskatta ölen hårdare än en importprodukt såsom vin. Alla alkoholdrycker borde beskattas i relation till deras alkoholhalt, säger förbundets vd Tuula Loikkanen i ett pressmeddelande.
Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.