Förflytta dig till innehållet

Försenad färja strandsatte stor grupp resenärer i Iniö – ”Det behövs mer flexibilitet i färjetidtabellerna längs Skärgårdens Ringväg”

Stefan Holmström
Tillsammans med en handfull övriga trafikanter hann de 16 cyklisterna i klubben Team Rynkeby inte med den sista färjan från färjfästet i Dalen på Iniö till Mossala på Houtskär, lördagen den 14 augusti.

När 16 medlemmar i cykelklubben Team Rynkeby inledde sin färd från Åbo för att trampa Skärgårdens Ringväg runt lördagen den 14 augusti, kunde de inte ana att de skulle bli strandsatta på fel ö och utan inkvartering senare samma kväll.

Daliah Javne, gruppens serviceperson under dagen och som följde med utfärden i bil, förklarar att det första problemet uppstod när färjan Aura, som trafikerar mellan Gustavs och Iniö, var ordentligt försenad.

– Vi kom inte i väg enligt utsatt tidtabell klockan 16.30, utan först drygt tio minuter senare. Tyvärr var det här inget som vi reflekterade över just då, även om vi säkert borde ha gjort det, säger hon.

Förseningen ledde till att alla i gruppen sedan inte hann med följande färja, mellan Jumo och Skagen i Iniö, utan blev stående i väntan på nästa tur.

Det var i det här skedet man insåg att det började bli bråttom att hinna med färjan Antonias sista avgång, som skulle ta gruppen från Iniö till Mossala i Houtskär och deras inkvartering för natten.

”Vi förlitade oss på att färjorna var i kommunikation med varandra”

Färjan Antonia avgick slutligen också, helt enligt tidtabell, utan att gruppen hann med, men bara några minuter innan de anlände till färjfästet i Dalen i Iniö.

Javne menar att hon och de övriga cyklisterna i efterhand har konstaterat att de troligen borde ha försökt ringa färjan och meddela sin situation.

– Men samtidigt förlitade vi oss på att det rådde en kommunikation mellan de två färjorna, gällande förseningen. Det brukar det ofta göra, men tydligen inte den här gången.

Väl framme vid Dalens färjfäste lyckades man nå färjan per telefon och frågade om den kunde vända om medan den ännu var relativt nära stranden, men fick ett nekande svar. Det fanns därmed ingen annan råd än att försöka hitta alternativa lösningar.

Beställandet av taxibåtar var hur som helst inte aktuellt, förklarar Javne, eftersom de inte var tillräckligt rymliga för den stora gruppen med hela sin cykelutrustning.

Arkiv/Mikael Heinrichs
Färjan Aura lämnade färjfästet i Heponiemi i Gustavs mot Iniö en hel del efter utsatt tidtabell, vilket ledde till att flera resenärer inte hann med den sista färjan från Iniö till Houtskär.

– I det här skedet var alla såklart också väldigt upprörda, och efter en drygt 100 kilometer lång cykeltur både trötta och svettiga. Vi behövde på kort varsel få sovplatser, mat och möjlighet att duscha, säger hon.

Man lyckades slutligen hitta inkvartering på utspridda platser i Iniö, däribland i Villa Högbo.

Javne anser att det är tråkigt att semestercentret Mossala Island Resort i Houtskär, där gruppen ursprungligen hade reserverat inkvartering, på det här viset miste kunder.

Minna Laine i receptionen på semestercentret i Mossala håller med om att det naturligtvis är synd då personer missar någon färja, men påpekar samtidigt att det inte händer särskilt ofta.

– För oss är det inget stort problem som vi stöter på hela tiden. Men det lönar sig alltid att ringa färjorna om man märker att tidtabellen blir tajt, säger hon.

Företagare: Färjorna borde löpa oftare och mer flexibelt under högsäsongen

Det var Harri Markkula, som driver Villa Högbo i Iniö, som försåg Team Rynkeby med inkvartering den 14 augusti.

Enligt honom är det inte så ovanligt att folk inte hinner med de sista färjorna, men för Villa Högbos del är det största problemet ändå Rynkebycyklisternas motsatta, nämligen att inkvarteringsgäster inte hinner med den sista färjan från Mossala på Houtskärsidan över till Iniö.

– Det är inte bara en gång som vi har fått arrangera med taxibåt för att få gäster som missat färjan över hit. Ibland tvingas någon dessutom lämna sin bil på Houtskärsidan över natten och hämta den följande morgon, säger han.

Enligt Markkula uppstår det dessutom en flaskhalssituation under högsäsongen när färjorna inte går tillräckligt ofta, vilket sedan leder till flera timmar långa köer.

Han anser att läget, trots detta, är aningen bättre om man tar sig till Iniö från Gustavs i stället för hela Ringvägen runt med start i Pargas. Det här beror på att färjan Aura från Gustavs gör sin sista tur till Iniö klockan 21, medan färjan Antonia från Houtskär avgår sista gången redan klockan 16.15.

– Vi råder därför alltid våra gäster att köra hit från Gustavs i stället, trots att turisminformationen ofta uppmuntrar det motsatta, förklarar han.

Den exceptionella situationen, där den stora gruppen cyklister och några övriga resenärer lämnades bakom färjan Antonia till Houtskär i mitten av augusti, ser Markkula som mycket olycklig.

Han poängterar att det också till stor del handlade om tur att Högbo kunde erbjuda dem rum. Hade situationen uppstått en vecka tidigare hade inkvarteringen nämligen varit fullbokad och läget nästan omöjligt att lösa.

– Vi har varit i kontakt med Pargas stad kring färjsituationen i allmänhet, eftersom näringslivet här ute trots allt är beroende av en välfungerande turismtrafik. Det som behövs är en större flexibilitet i hur och när färjorna löper, konstaterar han.

Stefan Holmström
Trots stor besvikelse över att ha missat sista färjan, lyckades alla strandsatta trafikanter hitta inkvartering för natten i Iniö.

Ingen enkel ekvation att lösa

Pargas nya turismchef Benjamin Donner håller fortfarande på att sätta sig in i de frågor som berör färjterafiken längs med Ringvägen. Han känner ändå till problematiken med tajta tidtabeller och långa väntetider.

– Det är en otroligt invecklad fråga, som innefattar många olika faktorer, och därför är perfekta lösningar väldigt svåra att uppnå. Men det är förstås hela tiden under utveckling, så att trafiken ska kunna löpa så smidigt som möjligt, säger han.

Donner nämner att det inte bara är tidtabellerna i sig som måste synas, utan också deras samverkan med lokalinvånarna, turismen och bussarna.

Därtill konstaterar han att det kan finnas skäl att överväga alternativa, snabbare, fartyg i framtiden. Men han påpekar att allt detta är en kostnadsfråga och att man därmed ännu har en lång väg att gå.

Daliah Javne anser att liknande situationer, som den hon och cyklisterna råkade ut för, lättare kunde undvikas om kommunikationen mellan färjor längs med rutten var bättre, färjorna kunde trafikera lite oftare och de sista turerna mellan Iniö och Houtskär kunde avgå senare.

Eftersom det inte verkar vara helt ovanligt att folk dessutom missar färjor, undrar hon om inte det skulle löna sig att ha fler tillgängliga alternativ när det sker.

– Skärgårdens Ringväg marknadsförs som otroligt vacker, men man hinner inte njuta så mycket av den om man hela tiden jobbar mot strikta tidtabeller, säger hon.

Dela artikeln

En kommentar: “Försenad färja strandsatte stor grupp resenärer i Iniö – ”Det behövs mer flexibilitet i färjetidtabellerna längs Skärgårdens Ringväg”

  1. Kristian Lindroos skrev

    Skärgårdens Ringväg skall besökas med god tid och resor måste alltid planeras med stora marginaler. Jag vågar påstå att det inte är färjornas tidtabeller det är fel på utan de resande stressar sig fram med små tidsmarginaler. Ringvägen är slowresande när det är som bäst, där du skall njuta av färden. Jag har jobbat som lantmätare i Nagu, Korpo, Houtskär, Iniö under 10 års tid så jag vet vad jag pratar om angående att anpassa sig till rådande omständigheter.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit