Från en Fiat Uno till regionens första budfirma med skåpbilar som drivs med el
Det hela började år 1993 med en svart Fiat Uno som Rene Mattsson köpte för 16 000 mark (ca 2 600 euro).
Han grundade samtidigt företaget Action Lähetit och inledde sin karriär inom logistikbranschen med att köra ut tidningarna Turkulainen och Päivälehti.
I dag är Mattsson utvecklingschef för företaget som har 20 bilar i högkvarteret i Avanti industriområde i Lundo.
Sedan år 1998 har Action Lähetit skött varuleveranserna i västkustområdet för världens största paketdistributionsföretag, amerikanska UPS.
Från att det första året ha kört ut cirka 75 paket per dag levererar man nu dagligen omkring 1 600 paket från Pargas i söder till Nystad i norr och Salo i öster.
– Vi kör egentligen allt förutom livsmedel, pengar och djur. Det kan vara allt från reservdelar till bilar och kläder, till elektronik och datorer, säger Mattsson.
Coronaepidemin gav nya uppdrag
När coronakrisen slog till i mars såg det först mörkt ut och Mattson oroade sig för att uppdragen skulle ta slut. Men det gick tvärtom.
– Näthandeln ökade och vi började också leverera apparatur för coronatestning, läkemedel, och andra sjukhusartiklar.
Varorna kommer från hela världen och lagras först i UPS centrallager i Köln därifrån de på morgonen flygs till Helsingfors. Från Helsingfors körs de till Lundo därifrån bilarna startar ungefär klockan 12 och kunden får sitt paket levererat till hemdörren senast samma kväll.
Leveranserna går också åt andra hållet. Till exempel Finnish Design Shop är en stor kund som exporterar bland annat Marimekkotyger, Alvar Aalto-vaser och Artekmöbler till kunder runtom i världen.
Satsar på miljövänlig trafik
Action Lähetit har redan en tid jobbat för att bli mer ekologiska. Kontoret i Kustö får all sin energi från ett 7,5 kilowatts solpanelspaket och på taket i lagret i Lundo har man installerat 60 solpaneler.
Nu väntar tre splitternya Mercedes-elskåpbilar i frihamnen i Hangö där de får hyllor på väggarna och annan utrustning som behövs för att transporterna ska fungera smidigt.
Lagom till julhandeln ska de vara i trafik.
Mattsson räknar upp flera fördelar med elbilarna: de är tysta och stör vare sig omgivningen eller chauffören och man behöver inte stå ute i regn och rusk för att tanka bilen. Och förstås att de är miljövänliga.
– Ekonomiskt är det inte så klokt. Det skulle vara mycket billigare med en dieselbil, men det är ett sätt att skilja sig från mängden och kanske vi får nya kunder som uppskattar att leveranserna sker på ett klimatsmart sätt utan utsläpp.
I allmänhet brukar företagarna inte uppskatta när någon annan apar efter dem eller kopierar deras verksamhetsmodeller. Men när det gäller elbilarna får konkurrenterna gärna ta efter oss, säger Mattsson.
– Någon måste vara först och om någon gör som vi, är det en hederssak för oss.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.