Förflytta dig till innehållet

Fyrskeppet från 1885 slutade sina dagar i Nådendal – miljömyndigheter undrar vem som ska forsla bort vraket

Arkiv/Stefan Holmström
Ett delvis sjunket fartygsvrak vid en vassrugg
Här vilar Helsingkallan. I bakgrunden skymtar bron mellan öarna Otava och Luonnomaa.

Den som kör över den höga bron mellan öarna Luonnonmaa och Otava i Nådendal kan på södra sidan skymta ett tidigare fyrskepp, Helsingkallan. I dag vilar fyrskeppet som ett vrak på Rimitosidan, vid viken Tanilanlahti.

Det par som bor i ett hus nära vraket har länge önskat att någon skulle åtgärda det som finns kvar av Helsingkallan. Den rostiga skorven bidrar inte direkt till deras utsikt från strandtomten, för att säga det diplomatiskt.

Helsingkallan har faktiskt legat här ända sedan början av 1990-talet. Det säger Esa Martin, som driver båthamnen i Reso. Martin var företagare i hamnen vid Helsingkallans vrak 1995–2013.

– Jag kom dit 1995 och då hade fartyget redan legat där några år. Tanken hade väl varit att det skulle ligga där bara en kort stund.

En kall senhöstdag sjönk sedan fyrskeppet.

Karta över skärgårdMapCreator / ÅU
Fyrskeppet som byggdes 1885 har legat här i över tio år.

Helsingkallan har alltså legat på botten redan då Rimito var en självständig kommun. När fusionerade stor-Nådendal bildades 2009 var det tydligen någon inom miljöskyddet som fick ögonen upp för vraket.

Ett brev skickades, uppenbarligen till den som då var antecknad som fartygets ägare, uppger stadens miljöchef Saija Kajala. Det är hon som nu försöker reda ut de senaste svängarna i vrakets historia.

Brevet ledde ändå ingen vart. Isen och vädrens makter fortsatte misshandla det som stack upp ovanför ytan.
Nu är det Nådendal stad som försöker reda ut vem det är som borde bära ansvaret för att forsla bort det gamla fyrskeppet.

Det är den nya hamnföretagaren som kontaktade Nådendal för att reda ut vad som kunde göras med vraket.

Gammal bild på fyrskepp som byggdes på 1800-taletFinska Sjöfartsverket
Så här såg fyrskeppet Helsingkallan ut i under sina glansdagar, 1890.

Det är inte så att Helsingkallan representerar ett okänt kapitel i fyrskeppens historiebok, tvärtom, säger Finlands Fyrsällskaps utfärdsansvariga Pekka Väisänen. Han plockar fram Seppo Laurells bok ”Aalloilla keinuvat majakat”.

Fartyget byggdes 1885 och togs i bruk året därpå. Namnet gavs enligt platsen, Helsingkallans grund, norr om Mickelsörarna, utanför Nykarleby. Där låg fyrskeppet till 1933, då det ersattes av en lysboj.

Under kriget fungerade Helsingkallan som logementsfartyg, i sjömätningstjänst i Bottenviken.

Efter kriget blev Helsingkallan igen ett fyrskepp i Kvarken och fick då namnet Snipan, igen enligt platsen. Där vägledde hon sedan fartyg ända till 1960.

– Hon blev faktiskt det näst sista fyrskeppet som togs ur bruk, säger Väisänen.

Gammalt tidningsurklippNationalarkivet
Pedersöre-Jakobstads Tidning skrev i december 1933 att Helsingkallan ersätts med en lysboj. Därefter blev det sjömätningsuppgifter. Efter kriget blev Helsingkallan igen fyrskepp och bytte namn till Snipan.

Sedan drar glömskans dimma in över det då 75-åriga fyrskeppet. Det sista som Laurell noterar i sin bok är att det fyruppdragsbefriade fartyget blir en trålare.

Det är oklart hur många fiskefärderna blev. Så värst fartfylld var framdriften inte om det var så att Helsingkallan/Snipan fortfarande hade kvar sina urgamla Bolinder-glödkulemotor.

Esa Martin har ett vagt minne av att fartyget hade använts för transportändamål, men sedan en gång fått motorstopp på Skiftet. Därefter låg Helsingkallan i Aura å. Den här tiden lär bostadslösa och missbrukare ha vistats och övernattat på fartyget.

Ett delvis sjunket fartygsvrak vid en vassruggArkiv/Stefan Holmström
Helsingkallan har säkert ett visst skrotvärde, men ett svårbärgat sådant.

Förfallet var ändå inte totalt, för fartyget hölls i alla fall flytande. Sedan kom ett vräkningsbesked: Åbo stad såg över kajavgifterna och ville ha bort förfallna skepp. Det var då Helsingkallan/Snipan bogserades iväg på sin solnedgångsfärd till Rimito.

Det finns de som säger att fyrskeppet därefter hann ta en sväng till Pargas – men några detaljer om det finns inte mer.

I det här skedet av navigationen har koordinaterna på sjökortet för länge sedan bleknat – och nu är fartyget då ett rostigt ytvrak och ett bekymmer för miljömyndigheterna i Nådendal.

Fyra fyrskepp finns kvar

Kemi. Byggdes av Björneborgs Mekaniska Werkstad. Togs i bruk 1901. Som fyrskepp hann fartyget ha fyra namn: Äransgrund, Relandersgrund, Relanderinmatala och Rauma. Fungerade som fyr till 1956, tjänstgjorde därefter som sjömätningsfartyget Kemi till 1977. Är nu museifartyg på Finlands sjöhistoriska museum i Kotka.

Relandersgrund. Byggdes av Crichton-varvet i Åbo. Togs i bruk 1886. Fyrskepp utanför Raumo 1888–1918. Fungerande senare som ersättare då andra fyrskepp behövde service och därefter som sjömätningsfartyg med namnet Vuolle. Blev sedan fritidsbåt och är nu restaurang i Helsingfors.

Helsinki. Byggdes i S:t Petersburg. Togs i bruk 1912. Hette då Libauskij, enligt hamnstaden Libau/Liepaja i Lettland. Kapades av finska jägare och fördes till Finland. Tre namn som fyrskepp: Relandersgrund, Äransgrund och Helsinki. Togs ur bruk 1959, användes sedan för sjömätningsuppgifter (Hyöky) ända till 1983. Fartyget såldes och blev restaurangfartyg i Fredrikshamn.

Äransgrund. Byggdes av Crichton-varvet i Åbo. Togs i bruk 1892. Första fyrskeppet vid Äransgrund utanför Helsingfors. Flyttades 1930 till Kalbådagrund utanför Borgå. Togs ur bruk 1953, såldes, döptes till Arle och blev lastfartyg 1956. Såldes till Vasa 1959 och är nu restaurang Faros.

Källor: Majakat (Seppo Laurell, 1989), Wikipedia

Dela artikeln

2 kommentarer: “Fyrskeppet från 1885 slutade sina dagar i Nådendal – miljömyndigheter undrar vem som ska forsla bort vraket

  1. ÅU skrev

    Hej. Otava är Finlands femte största ö till havs. Otava utgör en stor del av det som förr vara kommunen Rimito. /Stefan Holmström

  2. Paul Lindberg skrev

    Vyn med Särkänsalmi-bron i bakgrunden är mera än bekant, men vad är
    Otava? Har aldrig hört tidigare, fastän kört över bron hundratals gånger?

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit