Galleri Elverket i Ekenäs är Årets braillör – prisas för sitt arbete med tillgänglighet och punktskrift
På Galleri Elverket i Ekenäs hittar man utställningen ”O.S.A. R.S.V.P.” där man bjudit in tre konstnärer och en konstnärsduo som har fått rikta sin konst till olika målgrupper. Utställningen tar vara på grundtanken i publikarbete att skapa förutsättningar för olika möten mellan konsten och publiken.
Utställningen har gått och fortsätter att gå igenom olika faser där små förändringar sker och skapar nya vinklar hos konstverken.
Den svenska konstnären Cecilia Cissi Hultman är en av konstnärerna i utställningen och har bland annat skapat ett konstverk riktat till personer med synnedsättning.
Sedan hösten 2022 har Kia Orama, kurator för publikarbete på Galleri Elverket arbetat med ett pilotprojekt som började med att de gick en skolning för att kunna erbjuda syntolkade visningar.
Arbetet väckte en nyfikenhet och en vilja att fortsätta arbetet för den här målgruppen och blev starten på utställningen O.S.A. R.S.V.P. För sitt arbete för de med synnedsättning tilldelas nu Pro Artibus och Galleri Elverket priset Årets braillör.
Det är Finlands Svenska synskadade (FSS) som årligen korar Årets braillör, en hedersutmärkelse som kan tilldelas en person eller en instans som uppmärksammat punktskrift på ett eller annat sätt. Samtidigt handlar det också i större bemärkelse om tillgänglighet och strävan till den.
Ordet ”braillör” har myntats av FSS för att hedra punktskriftens skapare Louis Braille.
– I år är det Galleri Elverket som får hedersutmärkelsen då galleriet överlag har ett målmedvetet arbete kring tillgänglighet. Det genomsyrar hela verksamheten att konst ska bli tillgängligt för personer med synnedsättning och galleriet har en positiv inställning och har ett målmedvetet arbete kring tillgänglighet av punkskrift. Galleriet erbjuder syntolkningar och utställningsmaterialet finns tillgängligt i punktskrift och i deras pågående utställning finns det verk där den aktiva aktören är punktskriftsbrukare, säger Tessa Bamberg, punktskriftsansvarig vid FSS.
Bamberg berättar att man hoppas att andra kulturinstanser, kulturetablissemang och instanser i det offentliga rummet skulle nappa på arbetet kring tillgänglighet och punktskrift. Galleri Elverket i Ekenäs beskriver Bamberg som en pionjär i Svenskfinland i det här arbetet.
– Vi är jätteglada och tagna. Mest av allt måste jag säga att jag är glad över samarbetet med FSS, de har varit en otrolig hjälp. Vi är också glada över samarbetet med Cissi som skapade det här verket. Det här sporrar såklart oss att arbeta vidare. Det känns som att vi på Galleri Elverket har uppnått en basnivå i tillgänglighetsfrågan för just den här målgruppen.
– Vi har ett härligt samarbete, utställningstexter för utställningen i punktskrift, erbjuder syntolkade visningar och så har vi en arbetsgrupp som jobbar kring tillgänglighetsfrågor för personer med synnedsättning. Den här nivån ska vi hålla och är också något som vi planerar att fortsätta med. Vi kommer vid varje ny utställning att fråga vad vi kan göra för den här målgruppen, säger Orama
I ett vitt rum på Galleri Elverket löper en linje längs väggarna med punktskrift. Hultmans konst kretsar ofta kring ord, linjer och att göra konsten rumslig vilket även det här konstverket gör.
Orama berättar att Hultman enligt henne har en förmåga att i sin konst arbeta med finkänsliga detaljer och att förmedla dem på olika sätt. En utmaning med verket var att texten i hennes verk ska fungerar lekfullt för alla åldrar. Därför valde Hultman att skriva med alfabetet som ram för verket eftersom alla är bekanta med alfabetet.
– Man rör sig från A till Ö i verket, linjen med punktskrift fungerar som en ledstång som leder dig fram i rummet. Vanligtvis är det de seende som är de som tolkar, men här är det de med synnedsättning som tolkar konsten för de seende, säger Hultman.
– Här finns ingen mellanhand eller tolkning av ett konstverk åt en person med synnedsättning, utan det är konsten som talar direkt, säger Orama.
Hultman beskriver sitt arbete som en poets men som förhåller sig till rum och rörelse.
– Jag hoppas att det man tar med sig från konstverket är att man kan uppleva konst med olika sinnen och att verket väcker en nyfikenhet för punktskrift hos åskådarna, säger Hultman.
Verket är skapat efter de föreskrifter som finns för punktskrift och befinner sig på 140 centimeters höjd, vilket är den rekommenderade höjden för punktskrift.
Punktskrift går inte heller att förstora eftersom den bygger på fingerspetsen. Verket har skapats i samarbete med de blindas tryckeri i Helsingfors, Taktiili, där texten mättes upp och beräknade hur lång texten skulle bli för att passa in i rummet.
FSS har varit en viktig samarbetspartner i den här utställningen och av dem beställdes bland annat alla utställningstexter i punktskrift.
I nästa fas av utställningen, som öppnar den 7 december, kommer Hultman att ställa ut ett nytt verk – ett ljudverk, som även det öppnar sig som en direktkontakt med konsten för personer med synnedsättning. Men verket med punktskrift kommer att finnas kvar till utställningens slut.
– För mig har det här varit en viktig utställning eftersom jag jobbar med publikarbete och i den här utställningen ges publikarbete en väldigt synlig roll. Mitt arbete börjar ofta med att jag möter konstnärer och diskuterar deras verk och hur man kunde öppna upp deras verk för publiken. Utställningen har gett mig möjlighet att visa vad publikarbete kan vara i en bredare uträckning än i andra utställningar. Publikarbete har inte bara varit ett tillägg utan det har varit själva utställningens tema, säger Orama.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.