Globala fraktproblem gör livet surt för många finska bolag – rederiet Langh Ship är däremot en vinnare
Trots att den ekonomiska tillväxten har luft under vingarna fortsätter de globala problemen med frakten av varor att skapa bekymmer på olika håll i världen.
— Det råder en stor brist på containrar, vilket leder till en sämre tillgång på vissa konsumtionsvaror och reservdelar inom industrin, säger Petri Laitinen, vd på Finlands Speditions- och logistikförbund.
Enligt Laitinen har en allt större del av containrarna sålts eller upplåtits till den kinesiska och amerikanska marknaden där den ekonomiska tillväxten är snabbare än i Europa just nu.
— Marknadsekonomins lagar styr utbudet. Rederierna får bättre priser på sina containrar genom att sälja sin fraktkapacitet till amerikanska och kinesiska aktörer.
De europeiska hamnarna kämpar därtill med en bristande kapacitet att hantera stora mängder containrar, vilket leder till flaskhalsar i frakten.
— Containerhamnar på många håll i världen har en längre tid haft problem med att hantera tillräckligt stora fraktvolymer, vilket orsakar situationer där fartygen står i kö på redden utanför hamnarna, säger Laitinen.
Tuffa restriktioner i Kina
Coronapandemins långtidseffekter spelar likaså sina spratt med fraktbranschen.
— Restriktionerna på grund av pandemin är fortfarande väldigt tuffa i Kina. När man påträffar ett enda coronafall i en frakthamn stängs den. Ningbo-Zhoushan, som är en av Kinas största hamnar, stängdes av denna orsak i två veckor nyligen, säger Laitinen.
Konsekvenserna är välkända för många finska företag. Det uppstår flaskhalsar i leveranserna och i många fall måste sortimentet möbleras om.
— Ett av våra medlemsföretag berättade att de varor som de hade räknat med att skulle levereras i april kom med fyra månaders fördröjning i augusti, säger Pekka Aaltonen, vd för Logistikföretagens förbund.
Utöver opålitliga leveranstider får företagen också finna sig i att priserna på frakten skjuter i höjden.
— Fraktpriserna har sexfaldigats de senaste två åren, vilket har en viss inverkan på vår affärsverksamhet, säger logistikdirektör Antti Lähde, som ansvarar för dagligvaruhandeln på Kesko.
Brist på konserver och kläder
Problemen har inte orsakat tomma hyllor i Keskos affärer, men en del varor har ersatts av andra produkter när tillgången sviktar.
— Vi har haft svårigheter med att trygga frakten av konsumtionsvaror inom klädeshandeln och till exempel ananaskonserver är svåra att få tag på just nu, säger Lähde.
Inom livsmedelsbranschen har den höga självförsörjningsgraden i Finland utgjort en räddning för mataffärerna, men vissa konsumtionsvaror har försvunnit från sortimentet.
— Vi har anpassat vår logistik enligt de leveranstider som gäller nu under pandemin och så försöker vi ersätta en del produkter som har uteblivit i vårt sortiment. Men sådant gör man inte i en handvändning, säger Lähde.
Rederier gynnas
Den enes död är den andres bröd. De kraftigt förhöjda fraktpriserna har å andra sidan gynnat många speditionsbolag och rederier.
— Vi har nyligen köpt fem nya containerfartyg för att kunna tillmötesgå den växande efterfrågan, säger Laura Langh-Lagerlöf, vd för rederiet Langh Ship i Pikis.
Största delen av Langh Ships affärsverksamhet bygger på långtidsavtal där bolaget förbinder sig att frakta varor på vissa förutbestämda rutter.
— Vi är just nu i färd med att anställa mer personal och har därtill beställt hundratals egna containrar för att bygga ut vår egen fraktkapacitet, säger Langh-Lagerlöf.
I sista hand är det konsumenterna som får betala notan då fraktpriserna löper amok.
— Många importörer blir förstås tvungna att höja priserna på sina produkter. Vissa produkter kan försvinna helt och hållet från den finska marknaden då fraktpriserna äter upp lönsamheten, säger Petri Laitinen.
Hur länge tror du att de globala fraktproblemen kommer att fortsätta?
— Jag befarar att problemen kommer att fortsätta ännu till nästa år. Vi talar om ett systemfel som inte åtgärdas i ett huj.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.