Gott kundunderlag för privat vård på Kimitoön – de nya mottagningarna har vind i seglen
Flertalet privata vårdmottagningar på Kimitoön möjliggör att invånare som har den ekonomiska möjligheten nu har flera alternativ, även då hälsostationen i Kimito stängt för dagen eller veckan.
Flera av de privata mottagningarna har startat upp strax efter vårdreformen. Verksamheten verkar rulla på bra, åtminstone hos dem ÅU talat med.
Med Dej-företagaren Martina Broberg i Dalsbruk är nöjd med hur hennes företag kommit i gång och med antalet kunder.
– Dalsbruksborna har hittat hit och de uppskattar att servicen finns, men även kunder från övriga Kimitoön har besökt mottagningen. Många sommargäster har anlitat Med Dej, eftersom de inte har rätt till icke-brådskande vård vid hälsocentralen. Också hembesökskunder som är en viktig del av verksamheten har glädjande nog ökat, säger Broberg.
Med start i somras erbjuder Med Dej också läkartjänster. Numera pensionerade Martti Hirn, erfaren specialist inom ortopedi och som jobbat bland annat inom tumörkirurgi, bor bara en kilometer från mottagningen och ställer upp då det behövs – på plats eller på distans.
Utöver det kan kunderna vissa dagar boka in sig för ett läkarbesök. De tider som finns blir fullbokade. Ofta kommer kunder som vill ha ett andra utlåtande om sina åkommor från en specialist.
Utökade rättigheter
– Att företaget nu har en ansvarig läkare gör att mina rättigheter ökat, säger Broberg.
Förutom vaccineringar kan hon nu erbjuda intravenösa behandlingar, till exempel med antibiotika. Alternativet för Kimitoöbor är att ta in på hälsocentralsjukhuset för en sådan behandling, eller att besöka hvc i Kimito tre gånger per dag.
Eftersom något hemsjukhus aldrig kunde startas i Kimitoöns kommuns regi blir det nu en nisch för Broberg att kunna erbjuda den här servicen i hemmet.
En annan nisch för Med Dej är Brobergs omfattande kunnande om sårvård: Just nu går hon en utbildning till sårvårdsexpert.
Mikaelas hembesök går hem även i skärgården
I Dalscenter i Dalsbruk har också Mikaelas Vård- och Hemtjänster sin mottagning – framöver även kvällstid på onsdagar.
Mikaela Männistö-Sjöblom jobbar deltid med sitt företag, men är nöjd med de första nio månaderna. Kunder från hela Kimitoön har hittat hennes vård- och hemservicetjänster. Fritidsbor anlitar gärna tjänsterna, som till exempel vård efter en operation.
Männistö-Sjöblom har under sommaren haft mottagning i Kasnäs två dagar i veckan och tar nu emot kunder där enligt tidsbokning då behov finns.
– Mycket hembesök gör jag, både akuta och planerade, även i skärgården. För många är det bekvämare så än att själv ta sig till en mottagning.
Även en del kunder som inte fått tid vid hvc har anlitat företaget.
”Vi har våra egna kundkretsar, det finns nog plats för alla”
På Pihlajalinnas Kimitoenhet har man sett behovet av privat vård både före och efter reformen. Servicechef Katarina Lindroos säger att man i och med reformen sett en viss ökning i antalet patienter, dock inte något stort uppsving.
– Även barnpatienter och äldre har nu hittat vår service som är tillgänglig för alla, inte bara för företagshälsovården.
Vid Kimitoenheten jobbar tre olika läkare som delar på veckans fem dagar.
Lindroos ser inte någon risk i att de privata vårdmottagningarna på Kimitoön skulle konkurrera ut varandra.
– Vi har våra egna kundkretsar, det finns nog plats för alla.
Hon tycker dock att den vårdsituation vi hamnat i är ledsam, främst med tanke på de äldre.
De har inte alltid en försäkring som täcker den privata vården och har i många fall svårt att utnyttja de digitala vårdtjänster som används i dag. Lindroos nämner Pihlajalinnas digitala tjänster som att få hjälp via chatten, förnya receptet på distansmottagningen eller elektroniskt skicka en bild på sina åkommor och den vägen få snabb hjälp.
Chandini Koivula tar hand om patienter som upplevt vårdfel
I Kimito har Chandini Koivulas läkarmottagning patienter varje dag, även på helgerna. Så har det varit ända sedan starten i våras.
Nytt för henne är att de som varit missnöjda med vården vid hvc kommer till hennes mottagning.
– Då patienterna inte blir friska söker de sig till privat vård. De finns de som är i riktigt dåligt skick då de kommer hit, säger Koivula.
Koivula har erbjudit sina tjänster till Varha, men fått back.
– Jag fick erbjudande om att sitta i ett rum och förnya recept och finnas där för konsultationer. Men om jag är på plats vill jag ju träffa patienter, säger Koivula.
Varha tar gärna emot feedback
På välfärdsområdet Varha säger Miia Lindström, områdeschef för social- och hälsotjänster, att eventuella vårdfel och feedback är viktigt för Varha att ta emot, även för att kunna bättra på den service som ges.
Hon poängterar i sammanhanget att hvc har full bemanning och beskriver den som en välfungerande vårdcentral. Den svåra läkarsituationen som rådde under våren och försommaren är korrigerad. Kimitoöns hvc uppfyller kraven för vårdgarantin.
Lindström ser de privata mottagningarna som ett välkommet komplement till den offentliga vården.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.