Gula rutor på Aningaisgatan ska underlätta trafiken i Åbo – men hur?
På Aningaisgatan, i korsningarna med Mariegatan och Universitetsgatan, har ett målat nät av gula ”kryssrutor” dykt upp.
Turun Sanomat var först ute med nyheten om de nya trafikarrangemanget, som fått bilister i Åbo att klia sig i huvudet. Hur är det meningen att köra i rutorna, och vad är deras syfte?
För att börja i den senare änden och svara på frågan varför, måste man titta på den uppdaterade vägtrafiklagen som trädde i kraft den 1 juni i fjol.
Lagreformen kom med flera nya direktiv om bland annat lätta elfordon, hastighetsbegränsningar, däck och vägmarkeringar.
I vägtrafiklagen står det så här i paragraf 28 om att köra i korsningar:
”Ett fordon som närmar sig eller kör in i en korsning ska anpassa körsättet så att trafiken på den korsande vägen inte orsakas olägenhet, om fordonet tvingas stanna i korsningen.”
De gula rutorna på vägen ska helt enkelt göra det tydligare – och synligare – att det är bilistens ansvar att inte orsaka ”olägenheter”, trafikstockning, i korsningen, säger Kimmo Knaapi, teknisk trafikplanerare vid staden.
– Man får inte stanna i en korsning med rutor. Deras huvudsyfte är att förhindra trängsel och köbildning i korsningen.
Bilister som närmar sig en korsning ska alltså se till att det finns tillräckligt med utrymme efter korsningen för att köra ut ur den.
– Nu ser man ofta hur bilar som kört ut i korsningen vid grönt ljus, orsakar trafikstockning när ljuset ändrar till rött för dem och kön inte tillåter dem att köra ut, säger Knaapi.
Egentligen handlar det här inte om något nytt trafikfenomen, säger han. Bilister har alltid varit tvungna att förutse trafiken och köra enligt det.
Lång tid innan folk lär sig
I Åbo har det nya rutsystemet hittills bara tagits i bruk på Aningaisgatan. I Helsingfors och Tammerfors har man längre erfarenhet av arrangemanget.
Nu ska man följa med hur systemet påverkar trafiken. Knaapi säger att det ännu räcker månader innan man kan säga något om hur det fungerat.
På Statsrådets och Transport- och kommunikationsverkets hemsidor kan man bland annat läsa att syftet med den reviderade vägtrafiklagen var att ”öka smidigheten och säkerheten i trafiken”.
Kimmo Knaapi tror inte det finns några egentliga nackdelar med rutorna, trots att folk alltid ”får för sig saker”.
De nya bestämmelserna ska också vara ”så enkla och lätta att förstå som möjligt. ”
– Det brukar ta sisådär ett halvår för folk att märka och anpassa sig till nya trafikarrangemang. Förhoppningsvis förtydligar rutorna hur man ska köra i en korsning.
I framtiden kan det bli aktuellt med ett likadant system i korsningen vid Nylandsgatan och Tavastgatan, där trafiken också är livlig.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.