Infra: Löftena om en reform av trafikledsfinansieringen måste hållas


Påskynda trafiknätsutvecklingen. En bestående höjning av finansieringsnivån är nödvändig för att få bukt med det eftersatta underhållet, säger Nina Lindström, styrelseordförande för för Infra. ÅU-foto.
Styrelseordförande för Infra r.f. Nina Lindström kräver att de reformer som den parlamentariska trafiknätsarbetsgruppen har föreslagit ska genomföras snabbt.
– Såväl väganvändare som de myndigheter och entreprenörer som ansvarar för vägnätets underhåll, känner nu rekorddjup oro för statens finansiering av trafiknätet. Värdet på det eftersatta underhållet, den så kallade reparationsskulden, av vårt trafiknät uppgår till 2,5 miljarder euro och summan ökar med 100 miljoner euro per år, säger Lindström i ett pressmeddelande.
Därmed anser hon att en trygg och smidig transport av människor och varor hotad på många håll.
Trafiknätsarbetsgruppen föreslog att det eftersatta underhållet av väg- och bannätet ska åtgärdas genom tilläggsfinansiering på minst 300 miljoner euro per år.
Det innebär att man årligen använder minst cirka 1,3 miljarder euro på underhållningen av bastrafiken, såsom förnyandet av vägbeläggning och annan reparation av trafikleder, i stället för den tidigare summan på under en miljard.
– En bestående höjning av finansieringsnivån är nödvändig för att få bukt med det eftersatta underhållet. Det skulle ge en direkt effekt på säkerheten och smidigheten i trafiken och på hela Finlands konkurrenskraft, säger Lindström i pressmeddelandet.
Förespråkar långsiktig konkurrenskraft
Under innevarande regeringsperiod har en rekordstor summa pengar använts på bastrafikledshållningen, och försämringen av transportnätets skick har stannat upp.
Redan nästa år hotar finansieringen minska med hundratals miljoner.
– Här framkommer svagheten i den nuvarande finansieringsmodellen – kortsiktighet. Trafiknätsarbetsgruppen föreslog en parlamentariskt beredd 12-årig trafiksystemplan för Finland. En snabb utveckling av planen måste nu främjas med alla medel, likaså ett konkret införande av nya finansieringsmodeller för att vidareutveckla trafiknätet, säger Harri Kailasalo, styrelseordförande för Byggnadsindustrin RT, i ett pressmeddelande.
Han anser att betydande projekt kan sjösättas bland annat genom projektspecifika bolag.
– Trafiknätet i Finland får inte bli ett hinder för utvecklingen, utan finansieringen av investeringarna bör drastiskt ökas enligt modell från Sverige så att summan blir två till tre gånger större än nu. Detta är en satsning på landets långsiktiga konkurrenskraft, inte en utgiftspost, säger Kailasalo.
Jenny Blomqvist/SPT
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.