Jägarnas fina krigsbyte blir kanske skrot – under vinterkriget skyddade fyrskeppet Åbobor från flygattacker

Ett av de fyra fyrskepp som finns kvar är restaurangfartyget Helsinki i Fredrikshamn. Fartyget inledde ändå sin tjänstgöring före första världskriget, som Libauskij utanför den lettiska hamnstaden Libau (numera Liepaja på svenska).
Finska jägare som stred i Lettland hitttade Libauskij avfärdsklart i hamnen och passade på att ta det till Finland.
Efter första världskriget gjorde varken Ryssland eller Lettland anspråk på fyrskeppet. Det togs därför i bruk utanför Raumo och gavs namnet Relandersgrund.
Libauskij var ett mycket modernt fyrskepp. Det hade en 240 hästkrafters ångmaskin, elektrisk fyrapparatur och trådlös telegraf.
Det här kan jämföras med att många finländska fyrskepp inte hade någon motor alls, i bästa fall endast en anspråkslös tändkulemotor. Fyrarnas bränsle var ofta rovolja, som brann dåligt då det var kallt. Fotogen ansågs ändå vara för brandfarligt. Det var först senare som acetylengas blev vanligt.

Krigsbytesfartyget låg inte länge utanför Raumo. 1921 flyttades det till Helsingfors och fick namnet Äransgrund.
Den elektriska fyrapparaturen som fick sin ström från en koldriven ångturbin visade sig vara dyr i drift och ersattes med acetylengas. Fyrskeppet döptes om till Helsinki 1933.
Under vinterkriget försågs Helsinki med luftvärnskanoner och stationerades i Åbo. Den sista februari träffades fartyget i en attack. En besättningsman dog och två sårades.
Under fortsättningskriget opererade Helsinki som moderskepp för minröjare i Finska viken och i Helsingfors.

Efter kriget var Helsinki fyrskepp utanför Helsingfors ända till 1959, döptes sedan om till Hyöky och tjänstgjorde som sjömätningsfartyg. Hyöky användes ända till 1983 och var då det sista stenkolsdrivna ångfartyget i Finland.
Fartyget såldes 1984 och blev restaurangfartyg i Fredrikshamn. Skrovet återfick sin röda färg och namnet ”Helsinki” med stora vita bokstäver. Fartyget har kvar sina ångpannor, också om de inte längre kan användas. Det förra fyrskeppet har numera också en improviserad ”fyrmast”.
Fartygets framtid är ändå osäker. Patu Patanen, fartygets ”andliga kapten”, som Helsingin Sanomat kallade honom (31.1), har meddelat att pengarna är slut och att skrotning kan vara enda alternativet.
– Nu skulle vara rätt tidpunkt för någon fond eller stiftelse att rycka in och rädda fyrskeppet, hoppas Pekka Väisänen, Finlands Fyrsällskaps utfärdsansvariga.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.