Kampanjen #TestAndChill kör igång i Egentliga Finland för att bromsa corona bland unga
Coronaviruset sprider sig nu med fart särskilt bland unga. Ungefär hälften av alla smittfall i Egentliga Finland i oktober gällde personer under 30 år.
De flesta fall förekommer just nu inom familjen och i närkretsar, och sprids därifrån vidare till skolor. Åbo, Salo och Reso har haft flest fall i regionen.
Coronapandemigruppen har märkt att folk inte längre söker sig till tester lika ivrigt som i början av hösten.
Kampanjen som nu kör igång vill föra fram att det är viktigt att stanna hemma också med lindriga symptom, och att låta testa sig.
Stanna hemma och gå på test
Målsättningen för kampanjen är att väcka unga i denna exceptionella tid, genom att vädja till känslor och fantasier, berättar Maria Roos, kommunikationsdirektör för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt.
– Vi har märkt av en viss coronatrötthet. Kampanjen vill utmana ungdomar och yngre vuxna att ta till kämpatag just nu, så att alla kalas nästa år kan ordnas som sig bör – tänk bara på sportlovet, valborg, musikfestivaler, sportturneringar, studentkalas, gulnäbbsintagningar och alla andra härliga sammankomster.
– Vi vill väcka de unga genom att hjälpa dem att inse att alla val som var och en av oss gör i vardagen är betydelsefulla för att stoppa virusspridningen.
Regionens kommuner är med
Utgångspunkten för kampanjen är att nå de unga genom de kanaler och på de ställen där ungdomarna rör sig. Kampanjen ska synas på sociala medier, på skärmarna i regionens bussar, och genom olika kommunala kanaler – inom idrottsföreningar, ungdomsorganisationer, scoutrörelsen, körer, bibliotek och ungdomsgårdar.
– Nu vill vi ha stopp på coronaspridningen i Egentliga Finland. Vi utmanar alla aktörer inom landskapet att haka på och sprida information om hur vi ska kuva viruset, säger Esa Rintala, ansvarig överläkare för smittsamma sjukdomar vid ÅUCS.
Kampanjen #TestAndChill har designats av Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt och redan från början har städerna Salo och Åbo varit med.
Alla regionens kommuner är också med om att förmedla budskapet.
Maskigäng-kampanjen uppmanar unga att använda munskydd via Tik Tok
Helsingfors, Esbo och Vanda samt HNS, HST, ÅUCS och Omnia har alla noterat att användningen av munskydd bland ungdomar i åldern 15–19 år har varit mindre än önskvärt.
Kampanjen #maskigäng menar att ungdomar inte kan leva fullt ut utan socialt umgänge, och att det därför är viktigt med munskydd. Kampanjen lanseras med hjälp av Tik Tok-influencers och via sociala medier.
Bekanta dig mer med kampanjerna på hemsidorna:
www.testandchill.fi
https://www.hus.fi/maskigang
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.