Förflytta dig till innehållet

Kimitoön sätter nytt krut på sin inflyttningskampanj

Pressbild
dam i fören av en båt i skärgården
Skärgården lockar folk till Kimitoön. Nu vill man fånga upp fritidsbor genom inflyttningskampanj. Foto: pressbild

Liksom tidigare konstaterat kommer coronapandemin med också vinster för Kimitoön, i form av ett större intresse för landsbygd, skärgård och distansarbete.

För kommunens pågående inflyttningskampanj är det här förstås ett gyllene tillfälle att satsa på synlighet.

– Kimitoön har potential i kombinationen välmående och arbete, säger Stella Törnroth och syftar på miljön som erbjuder goda möjligheter att ladda batterierna.

Törnroth är den som på projektbasis nu axlar ansvaret för Kimitoöns inflyttningskampanj. Hon har jobbat med såväl projektledning som marknadsföring förr.

Lämpligt nog är hon själv ”lyckligt inflyttad” till Kimitoön, som hon beskriver det. Törnroth flyttade bland annat för närheten till havet, för billiga boendekostnader och för möjligheten att vara mer självförsörjande.

glad dam i en trädgårdPrivat
Stella Törnroth är en lycklig inflyttare. Foto: privat

Ny kampanjsida lanseras i april

Törnroth och hennes team jobbar som bäst med en ny kampanjsida för inflyttningen, som ska lanseras denna månad.

Verktyget som används är WordPress, vilket ger visuella möjligheter och enkel uppdatering. Här kommer att finnas information om det man behöver veta om en potentiell ny hemort, till exempel om fritid, utbildning och arbetsmöjligheter, men också inflyttarberättelser bjuds det på.

Kampanjsidan kommer framöver att vara självständig, från att tidigare har funnits i anslutning till kommunens turistiska webbplats. Den nya sidan ska göras synlig såväl digitalt som i printmedier. Kampanjsidan är en renodlad marknadsföringssida, som sedan guidar besökaren vidare till behövlig information.

Varje människa som flyttar hit är en vinst

Stella Törnroth

Fritidsbor i fokus

Den viktigaste målgruppen för kampanjen just nu är fritidsborna, främst de som har vilja att distansarbeta. För dem lyfter man fram kommunens kartläggningssedel som underlättar processen med att ändra fritidshuset till ett permanent boende och den avgiftsfria kontorsmöjligheten i DIT-center i Dalsbruk. Det här informerar man om bland annat i det brev som skickas ut till alla fritidsboende.

– I fjol var distanskontoret bokat 140 dagar, vilket visar att efterfrågan finns, säger Törnroth.

Den andra målgruppen som just nu är aktuell är barnfamiljer i Salo och Åbo, där man kommer att använda sig av så kallad gerillamarknadsföring, då coronaläget möjliggör det. Exakt vad den går ut på vill Törnroth inte avslöja, men i den här metoden ingår ett överraskningsmoment, som målgruppen fysiskt kan se eller uppleva.

– I marknadsföringssammanhang är vår budget ganska liten, så det gäller att vara kreativ, säger Törnroth.

Kommunens marknadsföringsbudget för 2021 är 54 000 euro och innefattar förutom inflyttningskampanjarbete också annat material för marknadsföring. Att mäta vilken åtgärd som faktiskt resulterar i inflyttning är svårt. Kampanjen görs långsiktigt och ska också lyfta fram kommunens image.

– Varje människa som flyttar hit är en vinst, säger Törnroth.

Ytterligare en målsättning för kampanjen är att dokumentera den för att senare kunna delta i FM i kommunmarknadsföring.

– Går det bra kan deltagandet ge Kimitoön fin publicitet, säger Törnroth.

År 2020 upplevde Kimitoön en nettoinflyttning på 28 personer, medan 57 personer flyttade till Kimitoön under det här årets två första månader (nettoinflyttning: 28).

Dela artikeln

En kommentar: “Kimitoön sätter nytt krut på sin inflyttningskampanj

  1. Paul Lindberg skrev

    Apropå vackra vyer med skärgårdsmotiv hänvisas till ovanstående bild…..
    Vilket privilegium att få röra sig i sådan miljö…..

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit