Kimitoöns lilla gymnasium vill locka utländska studerande
Då antalet elever i Kimitoöns grundskolor minskar avsevärt de kommande åren avspeglar sig det här sannolikt också i antalet studerande i Kimitoöns gymnasium.
Nu finns tankar om att gymnasiet genom ett avtal med organisationen Finest Future kunde locka studerande från utlandet. Det här ärendet ska svenska skolsektionen få ta ställning till under sitt möte på tisdag. Organisationens mål är att styra utländska studerande till finländska högskolor och därigenom också stärka kunnandet på den finländska arbetsmarknaden.
Finest Future ordnar behövliga språkstudier för de studerande i deras ursprungsländer och handleder lämpliga studerande att söka sig till gymnasier i Finland. Organisationen står vidare till hands bland annat med att stöda kommunen i integrationsprocessen.
Finest Future grundades år 2020, bland annat av Peter Vesterbacka, känd som mannen bakom spelet Angry Birds.
Via programmet anlände cirka 140 gymnasieelever från utvecklingsländer till Finland hösten 2022. Enligt en artikel på Svenska Yle vill Vesterbacka locka 15 000 utländska studerande per år till finländska gymnasier. Projektet har pågått på finska i ett par år, nu är det aktuellt med en svenskspråkig version.
Skulle ge vissa extra kostnader
Finansieringen per gymnasieelev är densamma som för finländska gymnasieelever: Kimitoöns kommun får drygt 11 000 euro i statsandelar per elev.
Gymnasiet betalar en årsavgift till Finest Future på 2 500 euro. Utöver det räknar man med kostnader för att stöda de studerande på fritiden och för extra undervisning i svenska.
Kimitoöns bildningschef Marjaana Hoikkala poängterar att de studerande är under 18 år gamla och att det därför är viktigt att säkerställa att en trygg och bra fritid för dem.
De studerande står själva för inkvartering och resor.
Enligt förslaget inför svenska skolsektionens möte kan det bli aktuellt för Kimitoön att ta emot högst fem studerande per läsår, förutsatt att bildningschefen beviljas fullmakt att ingå avtalet.
Gymnasiet satsar på marknadsföring
Kimitoöns gymnasium har just nu 67 studerande, av vilka 20 studerar på den marina linjen. Kimitoön har den senaste tiden satsat på marknadsföring av gymnasiet, bland annat har skolan nu en ny logo och en presentationsfilm.
– Målet med det nya grafiska utseendet och filmen har i första hand varit att lyfta fram vår marina linje, som är ett alldeles unikt inslag i det finlandssvenska gymnasieutbudet. Men vi har även varit noga med att poängtera våra övriga trumfkort: tryggheten, den familjära stämningen och den kvalitativa utbildningen man har tillgång till hos oss, säger gymnasiets rektor Bob Karlsson på Kimitoöns webbplats.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.