Kimitoöns kommun erövrar Tiktok genom finlandssvensk kändis – ett helt nytt marknadsföringsgrepp testas
Några tvåspråkiga filmsnuttar om Kimitoön har under hösten fått luft under vingarna på sociala medier via Tiktok som ursprungskälla.
I dem syns Christoffer Strandberg – finlandssvensk komiker, skådespelare och programledare.
Den här sortens influencermarknadsföring är ett nytt och annorlunda grepp för Kimitoön.
Det här är ett beställningsarbete och en del av en större digital kampanjhelhet, enligt Kimitoöns turism- och destinationsutvecklare Stella Törnroth.
Videorna är publicerade på Visit Kimitoöns Tiktok-sida och har enligt Törnroth miljontals visningar.
– Många på Kimitoön säger att de inte sett videorna. Men det är ju bra, för de är riktade till specifika målgrupper, säger Törnroth.
Målgruppen är potentiella inflyttarprofiler enligt Kimitoöns besöksnäringsprogram.
Genom Tiktok väntar sig Kimitoön nå andra målgrupper än tidigare, men enligt Törnroth är man framförallt nyfiken på hur ett kommunvarumärke fungerar på plattformen.
– Med kampanjen vill vi ge ett positivt lyft för Kimitoöns kommuns varumärke, säger Törnroth.
Stort jobb och mycket pengar bakom några minuter på skärmen
Just nu är fyra av fem videor publicerade. Kimitoön samarbetar i år och nästa år med Grapevine Media Oy och Ohjelmakauppa. Budgeten går på 30 000 euro.
Törnroth understryker att satsningen på digital- och influencermarknadsföring är stor. Hon lyfter fram att ett omfattande arbete ligger bakom videorna, trots att de inte är längre än sammanlagt några minuter.
– Christoffer Strandberg har stort sett själv skrivit manus, filmat och redigerat. Viktigt är att budskapet förs fram på ett sätt som väcker känslor, säger Törnroth.
Hon tillägger att Strandberg är i ropet just nu och valdes ifjol till årets positivaste finländare.
Humor och tvåspråkighet
Samtliga videor har ett humoristiskt grepp och en tvist. De är fartfyllda och Strandberg växlar naturligt mellan finska och svenska, vilket är brukligt också i vardagen på Kimitoön.
Den första videon startar med att en yrvaken Christoffer Strandberg som frågar sig om Kimitoön är ett hot eller en möjlighet och om man faktiskt kan bo på Kimitoön.
Videon presenterar i snabb takt vyer av hav, båtar och natur och slutar vid kolugnarna i Dalsbruk i Strandbergs jakt på inkvartering.
En annan video berättar om evenemang, en tredje om möjligheterna till distansarbete och en fjärde om gemenskap och hjälpsamhet.
Kickstart för marknadsföring av tomter
Törnroth säger att videoserien har en röd tråd.
Den går från en första upplevelse av Kimitoön och kommer att knytas ihop av tomtköp och hus, vilket blir en kickstart för Kimitoöns tomtmarknadsföringskampanj 2024.
Kimitoöns Tiktok-konto hittar du här.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.