Konkurrensverket: Då utreder vi Viking Line och Eckerö

Efter att Viking Line förvärvade 17,1 procent av aktierna i Rederi AB Eckerö har man vänt sig till småägarna med ett köperbjudande som rört upp känslor.
Samtidigt har bland annat vd Jan Hanses hänvisat till konkurrensregler och sagt att det är en ren investering och att Viking Line inte har några anspråk på inflytande i bolaget.
LÄS OCKSÅ
Nyan frågade KKV, Finlands konkurrensverk, som har befogenheten i konkurrensfrågor vad som gäller för fortsättningen.
Hur mycket kan Viking Line förvärva i Rederi AB Eckerö och vad får rederierna göra utan att behöva utredas?
– Ett förvärv blir föremål för vår utredning om det handlar om inskaffande av bestämmanderätt, genom majoritet av aktieägarskapet – eller en minoritet om man får utnämna en majoritet av styrelsemedlemmarna eller på något annat sätt kan påverka, säger Aino Jankari, specialist på KKV.
Kan sluta i samarbete
Hon konstaterar också att svenska och estniska konkurrensmyndigheter kan vilja göra egna utredningar och att det kan bli fråga om samarbete mellan dem.
För att EU-kommissionen ska ha befogenhet krävs omsättningar på 2,5 miljarder euro och att två parter har en omsättning inom EU på över 250 miljoner. Där faller de åländska rederierna utanför ramen.
Men EU-kommissionen kan även kopplas in om frågan utreds av flera myndigheter. Det skulle innebära en långdragen process.
– I Finland handlar det från nyår om att parterna tillsammans har en omsättning på 100 miljoner euro globalt och att två av dem har minst 10 miljoner i Finland. Och om enskilda krav uppfylls i flera länder har även de rätt att utreda.
– Enligt huvudregeln så kan KKV inte utreda ett företagsförvärv om det handlar om ett minoritetsförvärv. Men det är möjligt att få bestämmanderätt på annat sätt, även om man endast äger 25 procent av aktierna, säger Aino Jankari.
Generellt är det alltså inflytandet, inte ägarandelen, som väger tyngst.

Lagen har skärpts
– Enligt konkurrenslagstiftningen så är det förbjudet att ingå avtal – och det behöver inte vara ett skriftligt avtal – eller bete sig på ett sätt som har som syfte att hindra eller snedvrida konkurrensen på ett betydande sätt. Ett företag kan även bedömas missbruka sin dominerande ställning. Det räcker att konkurrensen snedvrids utan att det finns ett tydligt syfte.
Det finns få tidigare utredningar att luta sig mot. Den senaste är Tallinks förvärv av Silja Line 2006 då SuperSeaCat-fartygen behövde separeras från affären.
De såldes då till samma grekiska rederi som nu köpt Rosella.
Sedan dess har konkurrenslagen skärpts och breddats när det kommer till att snedvrida konkurrensen.
– Då tog man sig även en titt på rutterna, men marknadsdefinitionen för den bedömningen lämnades öppen. Myndigheten tog inte slutlig ställning, säger Aino Jankari.
– Om vi får ett sånt här fall kan vi utgå från att de här rutterna kan utgöra skilda marknader, men det är omöjligt att säga utan att ha all information om verksamheten. Men vi kan utgå från att det är den rätta granskningnivån.
I dag har Tallink mer än halva marknaden mellan Helsingfors och Tallinn. Där skulle i så fall konkurrensen kunna upprätthållas och fokus hamnar på hur trafiken över Ålands hav ska bedömas.
Om Viking Line inte längre bedriver trafik på den korta rutten över Ålands hav, finns det då alls en konkurrensfråga att utreda?
– Företagens ensidiga åtgärder som leder till prishöjningar eller minskning av utbudet är inte enligt huvudregeln förbjudna, säger Aino Jankari som också påpekar att det är utanför hennes specialområde kring förvärv.
Björn Nylund
Rubriken ändrad klockan 8.10 från Konsumentverket till Konkurrensverket
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.