Kriget orsakar friktion i däckleveranserna – vissa dubbdäck kan bli bristvara

Om du har kört med snäppet förmånligare dubbdäck på vintern kan det hända att just den serien inte finns att köpa i höst. Ukrainakrisen har medfört att dubbdäcken sitter fast på fabrikerna i Ryssland om den ens tillverkats i år.
Dubbdäck används först och främst i Norden och i Ryssland och nästan alla som tillverkar dubbdäck finns i Ryssland. Till exempel Continental och Nokian Renkaat har några billigare märken som tillverkas i Ryssland och som på grund av sanktionerna mot landet inte kommer att fås till Finland i år.
– Vissa märken tillverkas inte alls och man har inte hunnit flytta produktionen av dem till Europa. Det går inte i en handvändning att få formar och annat som behövs för tillverkningen ut ur Ryssland, säger företagaren Mats Danielsson på Däckmarket i Ekenäs.
Vissa märken kan saknas
På Däckmarket har man det rätt väl förspänt i och med att man köpte in en större mängd däck i våras.
– De som inte har köpt in däck vid det här laget kan bli i blåsten. I senaste prislista hade priserna höjts med 15 procent för vissa dubbdäck.
Prislistan som vanligtvis uppdateras en gång per säsong, uppdateras nu med några månaders mellanrum.
Hittills har Däckmarket fått det mesta man behövt.
– Men några märken kommer att saknas. I synnerhet mellanklassdäck kan vara svårare att få. De som tillverkades före kriget finns i lager men däck som tillverkats senare finns inte att få. Jag tror ändå att läget är bättre nästa säsong, säger Danielsson.
En övergång till friktionsdäck
Han vill inte sträcka sig till att säga att vi kommer köra med däck i sämre skick i vinter, snarare övergår kanske fler till friktionsdäck.
– Man kommer nog att få däck men det kanske inte finns ett så brett utbud däck att välja mellan. Till exempel kinesiska däck torde inte vara ett problem. Kanske fler börjar köra med friktionsdäck. I dagens läge är det bara 25 procent av bilisterna som använder friktionsdäck. Andelen är ännu mindre här, kanske bara 10–15 procent eftersom vi har många mindre vägar.
Ute är det kvalmigt hett så byte till vinterdäck är inte det första man tänker på. Det är inte heller fysiskt aktuellt förrän om ett par månader.
– Det beror på vädret men vår högsäsong är månadsskiftet oktober-november. Eller då den första snön fallet. Kanske ruschen kommer tidigare i år om kunderna är rädda för att bli utan däck.
Mindre märken kan bli större
Även Mats Holmström på Euromaster i Hangö och Ekenäs tror att däckbristen kommer bli ett bekymmer för någon.
– Basstorlekar finns men det tillverkas troligtvis mindre av ovanligare storlekar. Eftersom så gott som alla stora däcktillverkare för dubbdäck har sina fabriker i Ryssland kommer det ta tid att få däck från annat håll. Men Euromaster har aldrig haft ett så stort lager av vinterdäck som i år. Vi har ett stort stöd av dem.
Holmström tror att bristen på vissa etablerade märken och modeller innebär att man kommer att se mer av sådana märken som man hittills inte sett så mycket av.
– Om alla stora märken har leveransproblem så måste det ju kompenseras.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.