Lidl utmanar de två stora inom handeln


Förnyelse. Affärskedjorna har renoverat och fräschat upp flera av sina butiker på sistone. Också nya dagligvaruaffärer har öppnats. Foto: J-O Edberg
TOK, Turun osuuskauppa, och Kesko för en ständig kamp om kunderna och marknadsandelarna inom dagligvaruhandeln.
Bakom knuten lurar lågprisvarukedjan Lidl som utmanar de två stora.
Lidl har på kort tid öppnar flera nya butiker i Åboregionen.
Sedan 2015 har butikskedjan öppnat fyra nya butiker i Egentliga Finland. I år öppnas ytterligare två. Tre av de nya butikerna finns i Åboregionen.
Försäljningschef Janne Suikki, som ansvarar för Lidls försäljning i Egentliga Finland, är nöjd.
Han avslöjar inga siffror men säger att försäljningen ökar i takt med att man öppar nya affärer och kundtillströmningen växer.
– Vi är glada över att kunderna hittat oss och de blir hela tiden fler och fler, säger Suikki.
Lidls planer på att öppna en butik i Pargas stampar däremot ännu på stället.
Planerna har enligt Suikki inte avancerat.
– Förhandlingar pågår men för tillfället finns det inget nytt att berätta, säger han.

Expanderar. Lidl har på sistone utökat antalet butiker i Egentliga Finland. Flera av de nya butikerna som öppnats finns i Åboregionen. Lågpriskedjan har också förnyat existerande butiker. ÅU-foto
Även om Lidl växer är företaget ännu en liten spelare i förhållande till de två stora TOK och Kesko som dominerar marknaden.
Tidigare i ett skede var de båda konkurrenterna jämnstarka i Egentliga Finland i fråga om marknadsandelarna.
Men efter att Kesko köpte upp Siwa- och Valintatalobutikerna 2016 har K-gruppens omsättning ökat märkbart framförallt inom dagligvaruhandeln.
Redan 2016 då fusionsprocessen startade ökade Kesko sin marknadsandel rejält i Egentliga Finland.
Marknadsandelen steg till 44 procent från att ha varit knappt 39 procent året innan.
Omstruktureringen ledde till att K-affärskedjans försäljning ökade med 12 procent enligt Keskos egna uppgifter.
Åren 2014–2015 hade TOK och Kesko vardera ungefär lika stor andel av dagligvarumarknaden i landskapet. Enligt deras egna uppgifter var
TOK:s marknadsandel drygt 38 procent och Keskos knappt 39 procent innan Kesko drog ifrån 2016.
Och Kesko fortsätter att ha bra flyt i sin försäljning.
I fjol ökade försäljningen av dagligvaror med 5,8 procent. Det är en betydligt större tillväxt jämfört med konkurrenten TOK vars dagligvaruförsäljning ökade med 2 procent i fjol.
Keskos regiondirektör Olli Setänen kan inte annat än vara nöjd.
– Fjolårets siffror gällande marknadsandelarna har ännu inte blivit offentliga. Men vi klarade oss bra också i fjol. Försäljningen har ökat klart och vi har kapat marknadsandelar, säger han.

Kunderna väljer. Affärerna konkurrerar både med priserna och med sortimentet, det vill säga utbudet av varor i butikshyllorna.
Keskos omsättning i dagligvaruhandeln, det vill säga försäljningen i euro utan skatt, steg i fjol till 610 miljoner euro.
Tillväxten i Egentliga Finland är klart större än försäljningsökningen i snitt inom landets dagligvaruhandel. Den är också större än tillväxten i Keskos hela dagligvaruhandel som ökade med 4,8 procent i fjol.
Att försäljningen ökade så kraftigt i Egentliga Finland beror enligt Setänen på att det i landskapet fanns ett större antal Siwa- och
Valintatalobutiker som införlivades med Kesko än i övriga delar av landet.
I landskapet övergick 65 Siwa- och Valintatalobutiker i Keskos ägo. Av dem omvandlades 46 till K-affärer. Resten såldes eller stängdes.
Bland stormarknaderna i landskapet är Citymarket i Kuppis störst mätt i försäljning följt av Citymarket i Västcentrum.
Setänen sticker inte under stol med att konkurrensen är stenhård trots att K-gruppen verkar ha spurtat förbi S-gruppen i kampen om herraväldet inom dagligvaruhandeln.
Men Kesko konkurrerar enligt Setänen inte med priserna. I stället fokuserar man på varusortimentet i butikshyllorna.
– Att konkurrera enbart med priserna är inte vår grej. Vi satsar i stället på ett större utbud och bredare sortiment i affärerna, säger han.
Han tycker att Kesko ändå har lyckats hålla ställningarna mot uppstickaren Lidl.
– Visst har Lidl låga priser, men vi har trots det klarat oss bra. Vi har ett bredare sortiment och inhemska färskvaror till skillnad från Lidl som har ett mycket begränsat urval av inhemska produkter, säger Setänen.

Kampen om kunderna är hård. S-gruppen och K-gruppen var tills för några år sedan jämnstarka i regionen i fråga om marknadsandelarna inom dagligvaruhandeln. Men nu är S-gruppen i underläge. ÅU-foto
Hos Turun Osuuskauppa är man också nöjd över utvecklingen trots att man inte kan visa upp lika fina försäljningssiffror som konkurrenten Kesko.
TOK avslöjar dessvärre inte hur stor deras dagligvaruförsäljning är i euro. Man berättar bara hur stor ökningen är i procent.
Vd Antti Sippola är nöjd med fjolårets tillväxt på 2 procent trots att man inte kom upp till 2016 års nivå då dagligvaruförsäljningen ökade med 2,5 procent.
– Försäljningen har utvecklats positivt och vår ekonomi är i skick. Utsikterna för i år ser dessutom riktigt bra ut. Försäljningen i januari och februari har ökat med 7 procent jämfört med samma tid i fjol, säger han.
När det gäller TOK:s stormarknader och deras fjolårsförsäljning är Prisma i köpcentret Mylly störst tätt följt av Prisma-varuhuset i Österås.
TOK:s omsättning inom markethandeln, som utöver Prisma-varuhusen omfattar S-marketar och Salebutiker, steg i fjol till 410 miljoner euro. Det är en ökning 2,3 procent, eller knappt 10 miljoner, jämfört med året innan.
I beloppet ingår både försäljningen av dagligvaror och bruksvaror.
Sokos-varuhusens omsättning ökade med 3 procent till 27,6 miljoner.
Sippola räds inte konkurrensen i branschen.
– Konkurrensen skärps hela tiden, men det är bara positivt. Vi har klarat oss bra genom att vi håller en förmånlig prisnivå. Vår trumf är också att vi är ett lokalt företag och vi ger kunderna bonus för deras inköp.
Han räknar med att det blir ytterligare fart på TOK:s försäljning när det nya Prisma-varuhuset i Piispanristi står klart i början av nästa år och förnyandet av varuhuset Wiklund blir klart nästa vår.
– De här projekten är tillsammans med renoveringen av hotell Seruahuone våra största investeringsprojekt för tillfället. De kostar vardera cirka 20 miljoner euro, säger Sippola.
Dagligvaruhandelns marknadsandelar
samt försäljning i euro 2016 (hela landet)
- S-gruppen 47,2 procent, 7 896 miljoner.
- K-gruppen 36,2 procent, 6 055 miljoner.
- Lidl 9,3 procent, 1 551 miljoner.
- Suomen Lähikauppa(fram till 11.4*) 1,5 procent, 249 miljoner.
- Tokmanni 1,7 procent, 276 miljoner.
- Stockmann 1,0 procent, 165 miljoner.
- M-kedjan 0,6 procent 93 miljoner.
- Minimani 0.6 procent 93 miljoner.
- Övriga 1,9 procent 360 miljoner.
- Dagligvaruhandelns totala försäljning var 16,7 miljarder euro.
- (*Kesko köpte Suomen Lähikauppa i april 2016.)
Källa: Päivittäistavarakauppa ry.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.