M/S Gabriellas krock med badanläggning i Helsingfors kan få rättsligt efterspel – Allas Sea Pools tålamod börjar vara slut

Allas Sea Pools styrelse har tröttnat på att vänta på att Viking Line tar sitt ansvar för skadorna som uppstod då M/S Gabriella körde in i kajen i Södra hamnen i Helsingfors i januari.
Parterna ska mötas en sista gång i mitten av januari, om man inte då kommer överens är det slutförhandlat, säger Allas Sea Pools styrelseordförande Raoul Grünstein.
– Det har snart gått ett år sedan olyckan och ingenting har hänt. Jag hoppas förstås att vi når en lösning, men om vi inte gör det har vår styrelse godkänt att vi för ärendet vidare till tingsrätten.
Kollisionen förorsakade stora skador på badanläggningens inomhus- och utomhusbassänger och en bastu inne i byggnaden blev förstörd. Till följd av kollisionen fick öppnandet av badanläggningen skjutas upp med flera månader.
Företaget kräver nu 2,7 miljoner i ersättning av Viking Line.
– Vi har räknat med den förlust vi gjorde under den tid badanläggningen var stängd. I summan ingår också räkningen för en ny bastu och kostnaderna för alla reparationer vi har gjort. Om Viking Line gör en bättre värdering av skadorna för vi gärna en dialog om saken, men hittills har det inte lyckats, säger Grünstein.
LÄS OCKSÅ
Viking Lines vd Jan Hanses avvisar Allas Sea Pools krav och säger att rederiet inte är ersättningsskyldigt.
– Vi och vårt försäkringsbolag anser att vi inte har gjort oss skyldiga till ett sådant fel eller försummelse som sjörättsligt skulle göra oss ansvariga för olyckan.
Hanses har tidigare sagt att ersättningskravet är orimligt.
Han hoppas att man undviker en rättegång och att januarimötet resulterar i en förlikning.
– Men om vi inte når en överenskommelse blir det rättens sak att avgöra ärendet och ta ställning till skuldfrågan.
Orsaken till olyckan var att issörja stockade bogpropellerns tunnel, vilket överbelastade propellern och de sammankopplade elsystemen.
På grund av det förlorade fartyget sin manöverförmåga, sägs det i Olycksutredningscentralens rapport över olyckan.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.