Förflytta dig till innehållet

Meriaura i Åbo utökar sin flotta med ytterligare två fraktfartyg

Fraktfartyget Martta, Bild: Meriaura


Familjeföretaget Meriaura i Åbo har vind i seglen. Den gynnsamma utvecklingen på fraktmarknaden gör att rederiet fortsätter att utöka sitt tonnage.
Nyligen utökades flottan med fraktfartyget m/s Airisto som hyrts in av Åborederiet Aalto Shipping.
Torrlastfartyget m/s Airisto är nästan dubbelt så stort som det största fartyget i Meriauras flotta och är främst tänkt för att möta den ökande efterfrågan på transporter av biobränslen som flis och pellets. Men hon kommer också att användas för övriga bulklaster.
Fartyget har varit på dock i Tallinn och sätts i trafik den här veckan.

Flottan växer med två systerfartyg

Nu växer flottan med ytterligare två fraktfartyg, den här gången med två egna fartyg som rederiet har köpt.
De handlar om två systerfartyg med en lastkapacitet på vardera 4 000 ton.
Fartygen som båda har isklass 1A har köpts av en tysk redare och kommer om allt går enligt planerna att sättas i trafik i november.
– Det här ökar våra möjligheter att ytterligare växa på marknaden. Samtidigt innebär en större andel eget tonnage bättre långsiktighet och stabilitet, säger Meriauras vice vd Bengt-Erik Rosin.
Fartygshyrorna på inhyrt tonnage kan variera kraftigt beroende på tillgång och efterfrågan på frakter.
– Å andra sidan ger inhyrda fartyg möjligheter till ökad flexibilitet, säger Rosin.

Nyförvärven ökar våra möjligheter att ytterligare växa på marknaden, säger Bengt-Erik Rosin. Foto: J-O Edberg


Rosin är Pargasbo med rötter i Nagu och har jobbat i Meriaura sedan fyra år tillbaka, de tre senaste åren som vice vd.
Innan han kom till Meriaura jobbade han i Raisiokoncernen där han ansvarade för företagets foderförsäljning.
I Meriaura ansvarar han för försäljningen vid rederiets befraktningsavdelning.
– Nu växer fraktmarknaden och priserna väntas fortsätta stiga. Sedan 2016 då fraktpriserna låg i botten har priserna sakta men säkert gått uppåt.

Andelen egna fartyg ökar till åtta

Nyföravärven innebär att rederiet nu har åtta egna fartyg i flottan som för tillfället består av 19 fraktfartyg. De övriga fartygen är inhyrda från andra rederier.
Två av de inhyrda fartygen är från finländska redare, Aalto Shippings m/s Airisto och m/s Antonia som Meriaura hyr av rederiet Helmer Lundström i Västanfjärd.
Fraktfartygen i Meriauras flotta fraktar gods och projektlaster åt kunderna. De trafikerar i huvudsak i Östersjön och på Nordsjön.
Bland projektlasterna finns skrovdelar till fartygsbyggen, fundament och delar till vindkraftverk och komponenter till oljeriggar inom offshore-industrin.
Godstransporterna omfattar i huvudsak bulktransporter, det vill säga transport av bulkvaror som spannmål, foderråvaror, handelsgödsel, papper, timmer, trävaror och mineraler.

Mathias Landor och Bengt-Erik Rosin kollar fartygens position på kartan. Foto: J-O Edberg


Fartygen transporterar också träflis och pellets till energiindustrin.
– De här transporterna ökar liksom transporterna av material som går till återvinning. Det handlar om bland annat metallskrot till stålindustrin och krossat glas som transporteras till Mellaneuropa för återvinning, säger Rosin.

Statsar på egen miljöprofil

Värnandet om miljön är något som också Meriaura medvetet satsar på.
Rederiet tillverkar eget biobränsle
Företagets biobränslefabrik i Nystad tillverkar biobränsle som används i rederiets nybyggda fartyg Mirva, Eeva och Meri.
Bränslet tillverkas av bland annat fiskrens från en landbaserad fiskodling intill fabriken.
– Satsningar på miljövänliga lösningar har alltid varit en ledstjärna för rederiet, säger Rosin
Meriaura deltar också i Tekes pilotprojekt kring fartygsskrotning vid Åbo reparationsvarv i Nådendal.
Målet med projektet är att fartygsåtervinning ska bli en ny industri i Finland och samtidigt ett miljösäkert alternativ till fartygsskrotningarna i Asien.
– Vår gröna profil har ett viktigt symbolvärde för rederiets verksamhet. Samtidigt är det också en konkurrensfördel då miljösatsningar får en allt större betydelse inom sjöfarten, säger Rosin.

Meriauras kontor i Åbo hamn.

Meriaura

  • Familjeföretag grundat 1986 av Jussi Mälkiä.
  • Är en mångsidig aktör inom sjöfarten. Till Meriaura-gruppen hör bolagen Meriaura, VG-Shipping och Aura Mare.
  • Är specialiserat på bulktransporter för industrin och olika typer av projekttransporter.
  • Utöver den egna rederiverksamheten erbjuder företaget bemannings- och managementtjänster till utom-stående rederier, bedriver hamnverksamhet i Olkiluoto och Björneborg samt erbjuder skeppsagenturtjänster till andra rederier i finländska hamnar. Agenterna ordnar bland annat lotsningar, sköter hamnavgifter och tullklareringar för redarens räkning och assisterar i besättningsbyten.
  • Tillverkar biobränslen och driver en landbaserad fiskodling med slutet kretslopp.
  • Sysselsätter 250 anställda till sjöss och på land.
  • Omsätter cirka 60 miljoner euro.
  • Vd är Elisa Mikkolainen.
  • Majoritetsägare i företaget är Jussi Mälkiä, han är också styrelse-ordförande i bolaget.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit