Miljardräkning kan falla på staten om kryssningsrederierna går i konkurs
Det statliga finansieringsbolaget Finnvera har garanterat miljardlån till kryssningsrederier. Om rederierna går i konkurs kan räkningen falla på finska staten.
Det säger Tapio Karvonen, specialforskare vid sjöfartsbranschens utbildnings- och forskningscentral Brahea vid Åbo universitet.
— Det är ganska klart att det inte blir några nya beställningar förrän man vet hur länge coronaviruspandemin varar och vad dess inverkan på kryssningsbranschen är. I nuläget vet ingen hur situationen utvecklas, säger Karvonen.
Beställningar kan skjutas fram
— När det gäller de beställningar som redan gjorts kan det bli så att rederierna vill skjuta fram dem. Rederierna kan få svårigheter med att ordna finansieringen.
Karvonen säger att de största kryssningsrederierna ofta säljer sina gamla fartyg till mindre rederier när de köper nya lyxkryssare. Eftersom mindre rederier kan ha svårare att överleva uppehållet som coronakrisen orsakar kan de stora rederierna få svårt att bli av med sina gamla fartyg.
Varvskoncernen Meyers varv i tyska Papenburg planerar redan att dra ner på produktionstakten och flytta fram fartygsleveranser för att tillmötesgå rederierna, rapporterar webbplatsen Cruise Business.
Vid Meyerkoncernens varv i Åbo, Meyer Turku, är planen fortfarande att leverera alla beställningar enligt tidtabellen, sade Åbovarvets kommunikationschef Tapani Mylly i fredags.
Åbovarvets orderstock består av sju fartygsbeställningar och sträcker sig till 2025.
Produktionsstopp i Italien, i Åbo fortsätter verksamheten
Tapio Karvonen säger att han inte är särskilt orolig över Meyer Turkus situation. Åbovarvets viktigaste kunder är de stora kryssningsrederierna Royal Caribbean Cruises och Carnival Cruise Lines, och Karvonen tror att dessa rederier överlever coronakrisen.
Sommarsäsongen i europeiska vatten ser ut att vara förstörd på grund av pandemin, men Karvonen bedömer att det är en smäll som de stora rederierna klarar av.
— Om läget normaliseras under det här året är det inte så allvarligt, men om rederierna förlorar också nästa säsong försvåras situationen naturligtvis.
Osäkerheten är värst.
— Vi vet inte hur länge det här tar och vad som blir det nya normala. Kommer de människor som reste innan coronaviruspandemin att fortsätta göra det efter den?
Samarbetsförhandlingar i Åbo
Meyer Turku har inlett samarbetsförhandlingar som gäller hela personalen på 2 200 anställda men verksamheten vid varvet har kunnat fortsätta oavbrutet. Samtidigt har en del konkurrenter, till exempel italienska Fincantieri, tvingats stoppa sin produktion på grund av coronaviruspandemin.
Karvonen ser ändå inte att situationen skulle erbjuda någon särskild konkurrensfördel för Åbovarvet.
— Beställningar vid andra varv kan visserligen bli försenade men jag tror inte att någon beställning flyttas från ett varv till ett annat.
Karvonen vill inte bedöma hur trovärdigt Åbovarvets uttalande om att man kommer att leverera alla fartyg enligt den nuvarande tidtabellen är.
Finnvera har garanterat lån för 3,7 miljarder euro
En aktör som lär hålla tummarna för att kryssningsbranschen rider ut coronastormen är finansieringsbolaget Finnvera som ägs till 100 procent av finska staten.
Lyxkryssare byggs i allmänhet med lånade pengar och Finnvera har gått i borgen för flera lån som utländska rederier tagit för fartyg som byggts vid Åbovarvet. Genom att erbjuda sig att garantera lån som rederier tar försöker Finnvera få fartygsbeställningar till Finland.
— Finnveras roll är mycket viktig. Utan Finnveras garantier skulle systemet inte fungera, säger Karvonen.
Rederierna lånar pengar och betalar för ett nytt fartyg när fartyget är färdigt. Lånen som Finnvera garanterar lyfts med andra ord först när fartygen levereras. I slutet av 2019 var lånesumman som Finnvera garanterat inom fartygs- och varvsbranschen 3,7 miljarder euro.
Om rederierna inte kan betala av sina lån till långivarna kan räkningen falla på Finnvera. Lånet kan då betalas av enligt det återbetalningsschema som rederiet och långivarna gjort upp. Finnvera har meddelat att man har en buffert på 1,5 miljarder euro som kan användas till att betala av så kallade exportgarantier. Om bufferten inte räcker till får staten lov att betala resten av skulden.
Enligt Finnvera följer man med situationen i kryssningsbranschen och håller kontakt med rederierna. Förutom de lån som redan lyfts har Finnvera fattat beslut om att garantera framtida lån för nya kryssningsfartyg till ett sammanlagt värde av 10 miljarder euro.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.