Möbelkedjan Masku kan tvingas betala en miljon euro för vilseledande marknadsföring

Enligt Konsumentombudsmannens utredning vilseleder möbelkedjan Masku konsumenterna i sin marknadsföring.
Då företaget marknadsför möbler använder de sig av jämförelsepriser, rabattprocenter och andra uttryck om rabatter i samband med försäljningspriset för att skapa en uppfattning om stora rabatter för konsumenterna.
Dessa ger inte en sanningsenlig bild av prisnivån, meddelar Konsumentombudsmannen.
Konsumentombudsmannen föreslår därför en påföljdsavgift på en miljon euro för Masku.
Enligt Konsumentombudsmannens utredningar har Masku sålt möbler till påstådda rabatt- eller erbjudandepriser på upp till cirka 80–90 procent.
Det är inte förbjudet att erbjuda konsumenterna stora rabatter. Rabatter får dock inte användas för att ge en vilseledande bild av en stor rabatt på till och med mer än tusen euro, om produkten i praktiken nästan aldrig erbjuds till det så kallade normalpriset.
Marknadsdomstolen avgör
Maskus marknadsföring har efter Konsumentombudsmannens förslag tre gånger behandlats av Marknadsdomstolen. Marknadsdomstolen har förbjudit Masku att marknadsföra rabatter och erbjudanden som strider mot konsumentskyddslagen samt två gånger dömt ut vite.
Marknadsdomstolens beslut har inte haft den eftersträvade effekten på Maskus marknadsföring.
Direktör Miina Ojajärvi anser det motiverat att påföra påföljdsavgift för att effektivisera tillsynen:
— Det är viktigt att en tillräckligt stor påföljdsavgift kan påföras för ett uppsåtligt brott mot konsumentskyddslagen.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.