Mobiltelefoner är populära i julklappssäcken – försäljare i Hansa berättar vad kunderna just nu är ute efter

Med knappa två veckor kvar till julafton är julhandeln i full gång. Mobiltelefoner är populära julklappar och går åt i december.
Försäljningsruschen inför jul har de senaste åren inletts med reakampanjen Black Friday som infaller i slutet av november.
Överlag berättar försäljare i Hansakvarteret att de populäraste telefonmärkena är iPhone och Samsung. Modellen väljs enligt pris och egenskaper. Nyheter på marknaden intresserar också.
— iPhone är den ständiga favoriten, och Samsungs mobiler i A-serien säljer vi mycket av, säger Lauri Pohjalainen, försäljare på Elisas affär i Hansakvarteret.
A-serien lämpar sig enligt Pohjalainen för standardbruk och är populär för barn och äldre. S-serien, Samsungs flaggskeppserie med den nyaste tekniken, intresserar ofta unga och mer teknikintresserade.
iPhones nya serie ofta slutsåld i butiken
Av iPhones mobiler frågar många efter de olika modellerna i nyaste iPhone 14-serien som kom ut i september i år.
Pandemin har ändå de senaste åren orsakat komponentbrist och leveransproblem och efterfrågan är för tillfället större än utbudet.

Också i DNA-affären i Hansa uppger man att det frågas mycket efter modeller av iPhone 14-serien, speciellt den större Pro Max-modellen.
— Ungdomar föredrar den och tycker överlag om större mobiler, medan lite äldre kunder föredrar mindre telefoner som är mer praktiska att bära med sig, berättar försäljaren Kasperi Heikkilä.
Också i Telias affär i Hansa berättar man att iPhones nya serie efterfrågas.
— Men lika mycket förfrågningar får jag om 12 och 13-serierna, säger försäljaren i affären som föredrar att hans namn inte uppges i artikeln.
Bra kamera och hållbart batteri viktigaste egenskaperna
Specifika egenskaper som kunder frågar efter är till exempel att telefonen ska ha bra kamera.
— Det är en klassiker, något som jag dagligen får flera förfrågningar om, säger Lauri Pohjalainen, som uppger att det annars varierar mycket vad folk är ute efter.
I DNA-affären uppger Heikkilä att det ofta är ganska praktiska egenskaper som önskas.
— En bra kamera och ett batteri som håller länge brukar kunder ofta vilja ha, mer sällan kommer det förfrågningar om specialegenskaper.

Överlag uppger försäljarna i DNA, Elisa och Telia-affärerna i Hansa att priset i slutändan oftast avgör.
— Olika erbjudanden och vad som råkar vara nedsatt påverkar väldigt mycket försäljningen, säger Pohjalainen.
Också Heikkilä uppger att billigare telefoner slutligen går åt i betydligt större mängder än de nyaste och dyraste modellerna.
— Priset på de dyraste telefonerna är ju mer än tio gånger större än på de billigaste modellerna så det är klart vi säljer färre av dem. Men på grund av prisskillnaderna blir det nog i omsättningen ganska jämnt, säger Heikkilä.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.