Naguborna får nöja sig med två kilometer cykelväg
Vägplanen för den nya cykelleden presenterades av projektcheferna Vesa-Matti Eura från NTM-centralen och Ville Suntio från Destia för Naguborna på ett informationsmöte i Framnäs på onsdag kväll.
Byggandet av den första biten på två kilometer mellan Prostvik färjfäste och Prostvik by beräknas börja nästa år.
De totala kostnaderna för hela leden beräknas i grova drag vara kring 4 miljoner euro.
Uppdaterad plan
Planen, som baserar sig på den föråldrade planen från 2010, har uppdaterats för att uppfylla nutida krav på bland annat trafiksäkerhet.
Den läggs ut nu till påseende i elektronisk form i 30 dagar, och utgående från de anmärkningar som kommit in från allmänheten finjusteras planen.
– Vi sänder också brev till alla markägare som berörs av planen. Tills vidare har vi bara kontaktat två markägare på platser där det varit knepigare att planera. Man ska höra av sig till oss om man berörs av planen men inte fått brev, säger Eura.
Ska på remissrunda
Planen ska också på remissrunda till kommunerna och andra berörda instanser.
Därefter ska vägplanen godkännas av trafikledsverket Väylä och Traficom, något som väntas ta tre till fyra månader.
Slutligen ska den godkända planen kungöras offentligt och eventuella besvär behandlas i sedvanlig ordning.
Destia uppskattar att allt ska vara klart före utgången av 2023. Planen är i kraft 4 år, med möjlighet till förlängning i 4 år.
LÄS OCKSÅ
Ger rätt att lösa in mark
Vesa-Matti Eura säger att vägplanen definierar vägens exakta läge och den innehåller också en uppskattning av byggkostnaderna som beslutsfattarna får ta ställning till.
– Vägplanen ett juridiskt papper och den ger också rättigheter åt staten att till exempel lösa in mark, så det är viktigt att så ni som berörs i egenskap av markägare ställer frågor nu, säger Eura.
– Responsen kan också gälla till exempel rördragningar, speciella träd, frågor som gäller trafiksäkerheten, ja allt som kan vara värdefullt att veta för dem som gör planen. Har man synpunkter på var jordmassor från byggandet kan placeras tar vi också gärna emot tankar om det.
Byggplan parallellt
Parallellt med vägplanen arbetar Destia på den byggplan med vilken vägplanen kan förverkligas, och den innehåller exakta byggtekniska lösningar.
Det innebär att det i fortsättningen kommer att vara en hel del aktivitet längs Skärgårdsvägen då mätningar och sonderingar utförs.
Cykelleden märks ut med käppar, på motsatta sidan av vägen, för att de inte ska vara i vägen för framtida grävarbeten.
– Var inte oroliga, de vet nog vad de håller på med, konstaterar planläggningschef Heidi Saaristo-Levin från Pargas stad.
Texten uppdaterad klockan 11.06 med tillägg om kostnadsberäkning och information om när bygget av den första biten av cykelleden ska komma igång.
Nya gång- och cykelleden i ett nötskal
För vem?
- Leden går på den norra sidan av Skärgårdsvägen och är endast till för cyklar och fotgängare.
- Mopeder ska av säkerhetsskäl använda bilvägen.
Mått
- Leden byggs i huvudsak som en 3 meter bred separat led med undantag av några plaster där den är smalare.
- Avståndet till leden från bilvägen ska vara minst 5 meter och är som mest 12,5 meter.
- Om avståndet är mindre än 5 meter behövs ett staket mellan bilväg och cykelled.
Broar och väganslutningar
- Största delen av leden går på oplanerat område.
- Inga byggnader behöver rivas på grund av leden.
- Inga strukturella förändringar görs på broarna.
- En busshållplats flyttas till en ny plats.
- De privata väganslutningarna hålls kvar till största del med små justeringar.
Miljön
- Planen berör inga Natura- eller naturskyddsområden.
- Grundvattenområdet i Vikom beaktas i planen.
Antalet bilar på Skärgårdsvägen i Nagu
- I nuläget kör 1 900 bilar på Skärgårdsvägen per dygn, av vilka 4 % är tung trafik.
- År 2050 uppskattas antalet bilar ha stigit till över 2 200 per dygn.
Källa: Destia och NTM-centralen
Nog finns det pengar till annat onödigt safety first