Nästa sommar finns S-market och Lidl under samma tak i Pargas


Lantmätare Sami Laine vid S-markets parkering i Pargas som ändrar form för varje dag. Foto: Anja Kuusisto
Ombyggnaden av Pargas nuvarande S-market och omgivningen där omkring har börjat och det har knappast undgått en enda Pargasbo som haft vägen förbi de senaste dagarna.
På parkeringsplatsen råder en viss yrsel, där byggjobbare med granna kläder rörs bland butikskunder och parkerade fordon. Affären är öppen som normalt, och ska hålla öppet under hela byggskedet.
Just nu handlar det bland annat om att skapa nya parkeringsplatser, eftersom merparten av den nuvarande parkeringen – också den del som vetter mot Bläsnäsvägen – ska ingärdas för att möjliggöra byggarbeten på huset.
Pålningsarbeten för den nya parkeringsplatsen, som ännu ser ut som en uppgrävd grop, kommer i gång om en dryg vecka.
Företaget som är byggherre för hela projektet heter TKU Rakennus. Företaget har bland annat de senaste åren stått för ombyggnaden av Prisma i Österås i Åbo, av S-market i Nystad och för byggandet av en ny S-market i Aura.
Pargas kom in i bilden i våras, berättar företagets vd Olli-Pekka Otava.
– Vi investerar och bygger, sedan hyr vi ut. Våra hyresgäster är S-market och Lidl, eventuellt fler.

Ungefär där långtradaren kör på Skärgårdsvägen ska det byggas en ny infart mot köpcentret. Foto: Anja Kuusisto
S-market växer och Lidl ska hyra 1800 kvadrat
Otava berättar att nuvarande S-market på omkring 2000 kvadratmeter blir 3000 kvadratmeter stor när nybygget är klart, medan affärslokalen där Lidl blir hyresgäst blir 1800 kvadratmeter stor.
Dessa två affärskedjor ska då alltså verka under ett och samma tak, vilket måste anses ovanligt.
Planen medger ytterligare byggrätt, är det inte fler företag som är intresserade?
– Jovisst, säger Otava, jag har faktiskt fått en del förfrågningar. Det finns ännu möjligheter att påverka, och planen möjliggör en större byggyta.
”Midsommarhandeln är viktig”
Byggtakten är ändå rätt stram. Otava har nämligen gett ett löfte han vill se till att hålla:
– Till midsommarhandeln 2020 ska butikerna vara klara. Egentligen hoppas jag att vi får allt klart redan till sommaren, men allra senast till midsommaren.
Att bygga om nuvarande S-market är en del av projektet, att bygga ut hela fastigheten med en tilläggsdel en annan. I planen ingår också andra byggprojekt:
– Den nuvarande bränslestationen vid parkeringen måste flyttas. Den flyttas ner mot stranden, och det blir TOK som driver den. Placeringen görs så att man från samma ställe kan förse båtarnas tankstation med bränsle, förklarar Otava.

Den största huskroppen är S-market och Lidl. Planen tillåter också ett hus i vinkel till vänster, där nuvarande byggnad med en köp- och säljaffär rivs. En ny infart från Skärgårdsvägen byggs strax efter bron över Kyrksundet från Åbohållet sett. Skiss: Pargas stad
Offertförfrågan nästa vecka för ny infart från Skärgårdsvägen och småbåtshamn
Nere vid den här delen av Kyrksundet ska nämligen staden låta bygga en småbåtshamn för tillfällig båtparkering.
Offertförfrågan är skriven och konkurrensutsättningen av den del av jobbet där staden är byggherre kan läggas ut nästa vecka, berättar samhällsingenjör Matias Jensén.
– I den ingår en ny avfart från Skärgårdsvägen, när man kommer från Åbohållet mot S-market. Infarten med grupperingsfil blir ungefär var den nuvarande ”vik in till centrum”-skylten finns. I vår andel ingår också grönområden och en drygt 100 meter lång ny gata, Handelskajen ska den heta.
I onsdags godkände stadsstyrelsens sektion för tekniska stödtjänster gatuplanen. Också för infarten, parkeringen, den nya gatan med mera är tidtabellen fastspikad:
– Färdigt till maj 2020, det är målsättningen, säger Jensén. Om vädret tillåter hoppas vi att asfalteringsarbeten kan göras ännu i höst.
Har erfarenheter bland annat från Wiklund-bygget
Inne i S-market fortsätter byggljuden att surra. Caféet Kajutan har flyttat ut och nya mellanväggar uppstår.
Mikko Vähätalo som har egen byggfirma jobbar med en sådan vägg, tillsammans med lärlingen, byggstuderande Mikko Salmenoja.
– Ännu vet vi inte var det största utmaningarna finns, de ligger framför oss, funderar Vähätalo som också jobbade med ombyggnaden av Wiklund för TOK-kedjan.
– Att bygga i en affär som är i full gång har sina utmaningar, men både byggare och kunder är flexibla.
Vähätalo vet att hans arbetsfält är i Pargas S-market fram till nästa sommar och han ser på jobbet i etapper:
– Nu har vi en provisorisk lösning för ingången till affären. I december, senast till julen, ska vi ha en ny butiksingång klar. Rivandet av ytterväggen har också börjat, och vi ska bygga en provisorisk yttervägg som fungerar under byggskedet.

Mikko Vähätalo och Mikko Salmenoja.
Pargas stad drev på för att få affärskvarteret att födas
Äntligen händer det något, verkar Pargasborna resonera som troget strömmar in och ut ur affären. I stadshuset kan planläggningschef Heidi Saaristo-Levin instämma:
– Visst är det roligt nu när det börjar synas. Planeringen av kvarteret i ungefär den här formen startade redan 2016, påminner Saaristo-Levin.
Innan man har kommit så här långt är det många parter som har samlats runt mötesborden på Pargas stads initiativ. Inom livsmedelssektorn är konkurrensen hård så det är heller ingen självklarhet att två kedjor kan enas om ett bygge. Nästa sommar blir det verklighet.
Jassoo men va tycker tex K-butiksgobben om detta?Månne han tycker också att d e bra m ny infart(infarkt för honom ,kanske)?D går ju så,till sedan att det blir lätt ti sväng åt höger utan nån mötande trafik o ännu bättre o lättare att kom ut O vidare mot skärgården?Bara int Alko vill dit ti det nya eller apoteket?O sku ja ha en butik här vid centrums ”gågata” så ti nya S/Lidl-centret hastigt ty de kan gå som på Åland;Mariehamns Centrum flyttades ti Jomala??