Uppdaterad: Nu är det klart var Entimmeståget ska stanna – men oklart hur man tar sig från Åbo till Karis
Tågresan mellan Åbo och Helsingfors kommer förkortas från dagens två timmar till 78 minuter. Det lovar Entimmeståget till Åbo Ab. Dessutom tillkommer nya hållplatser längs den förnyade banan.
De nya stationerna finns i Hista (Esbo), Veikkola (Kyrkslätt), Nummela (Vichtis) och Lojo.
I och med de nya spåren är det senare möjligt att utveckla spårtrafiken också i Egentliga Finland, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Med Entimmeståget blir restiden mellan Helsingfors och Åbo 78 minuter med Express-tåg och 86 minuter med Intercitytåg.
Det snabbaste Express-tåget skulle stanna i Böle, Alberga, Kuppis och Åbo.
Men varför talar man fortsättningsvis om ”Entimmeståget” när resan tar minst 78 minuter?
– Bolagets namn är Entimmeståget till Åbo Ab. Man har antagligen en gång i tiden myntat begreppet ”entimmeståget” med tanken att det snabbaste tåget inte alls skulle stanna före Åbo efter att det har startat från Helsingfors, säger Pekka Ottavainen, vd för Entimmeståget till Åbo.
Operatörerna avgör var tågen stannar
IC-fjärrtågen skulle stanna i Böle, Alberga, Vichtis eller Lojo, Salo, Kuppis och Åbo.
– Tågoperatören kommer att besluta var det är kommersiellt lönsamt för tågen att stanna. Kommunernas och stationernas framtida markanvändning har stor inverkan på det här, säger Annika Salokangas, projektledare för Entimmeståget till Åbo.
Efter att Entimmeståget till Åbo byggts klart kan man åka från Helsingfors i riktning mot Åbo med åtta tåg, av vilka fyra skulle fortsätta längs Kustbanan till Kyrkslätt och fyra till direktbanan Esbo–Salo.
”För tidigt” säga hur man tar sig från Åbo till Karis
Den nya förbindelsen via direktbanan Esbo–Salo frigör kapacitet från den överbelastade Kustbanan.
– När en del av tågturerna flyttas till nya spår frigörs en del av Kustbanans kapacitet, och detta ger möjligheter att utveckla och variera närtrafiken i kommunerna vid Kustbanan, säger Ottavainen.
På ÅU:s Facebooksida undrade en läsare hur man ska ta sig från Åbo till Karis i framtiden – en avgörande fråga för till exempel studerande vid Axxell i Karis. Det är för tidigt att säga, menar man på bolaget.
– När spårförbindelserna har förverkligats är det operatören eller den aktör som beställer trafiken som avgör hur tågen går. Därför finns det i detta skede tyvärr inget säkert svar. I praktiken är det ändå resenärernas behov av avsnittet Åbo–Karis som styr tågtrafiken, säger Ottavainen.
ÅU
Mycket viktigare skulle det vara med ordentlig nätförbindelse på tåget!
Hellre jobb utan avbrott i två timmar än 78 minuter med eländig nätförbindelse
Helt onödigt att sätta massor av pengar på entimmeståget, som ändå inte är någon entimmesgrej!
Nuförtiden kan folk ta tillvara tiden genom att jobba på tågen. Sätt hellre pengarna på landsvägarna på landet!