Förflytta dig till innehållet

Oklart om Baltic Princess återvänder den 8 mars

Arkiv/Jan-Ole Edberg

Baltic Princess. Foto: J-O Edberg


Oväntade problem med monteringen av Baltic Princess nya växellåda är orsaken till att dockningen av fartyget förlängts i två repriser.
Dockningen på varvet Remontowa i Gdansk var ursprungligen planerad till perioden 10.1–22.2. Men för en dryg vecka sedan kom budet att
passagerarfartyget återvänder i trafik på rutten Åbo–Stockholm först den 2 mars.
Nyligen meddelade Tallink Silja att dockningen förlängs ytterligare. Nu väntas fartyget i trafik först den 8 mars.
Men enligt bolagets kommunikationschef Marika Nöjd är de inte helt säkert att fartyget kan börja trafikera på torsdag nästa vecka som planerat.
– Enligt de uppgifter vi har i nuläget återvänder fartyget i trafik den 8 mars. Men det är inte 100 procent säkert. Monteringen av den nya växellådan är en komplicerad process, säger Nöjd.
– Det har varit svårt att få den att passa, det är ett millimeterjobb att få den på plats. Man vill också försäkra sig om att allt fungerar när maskineriet testas, säger hon.
För tillfället kan man inte göra annat än följa med situationen.
– Vi tar en dag i taget och hoppas att allt går vägen, säger Nöjd.
Den gamla växellådan byts ut eftersom den krånglat i flera repriser. Problemet har orsakat förseningar i tidtabellen. Vid en del tillfällen har fartyget till och med tvingats stanna i hamn då växellådan krånglat.
Växellådan som tillverkats av Wärtsilä ersätts nu med en som är tillverkad av det tyska företaget Renk.
Nöjd vill inte uttala sig om bytet av tillverkare gjort monteringen komplicerad.
– Jag kan inte kommentera den här saken. Renk är bekant för oss. Vi har växellådor tillverkade av Renk i flera av våra fartyg, säger hon.
Baltic Princess är på dockning för en 10-årsöversyn. Fartyget levererades i mars 2008 från varvet i Helsingfors. Hon är systerfartyg till Galaxy och Baltic Queen.
I samband med dockningen renoveras fartyget delvis. Buffén och caféet förnyas. Dessutom flyttas barnens lekrum och förstoras samtidigt till ett Silja land.
De här arbetena är i stort sett utförda. Nu är det bara monteringen av växellådan som man väntar på att ska bli klar.
Nöjd säger att det är mycket ovanligt att man måste byta växellåda i ett fartyg.
– Det här är en mycket stor och dyr operation som kostar miljontals euro.
Man har tvingats riva upp delar av bildäcket för att få den 60 ton tunga växellådan på plats.
Dockningen blir en kostsam historia. Utöver kostnaderna för bytet av växellådan förlorar Tallink Silja inkomster till följd av passagerarbortfallet.
Nöjd vill inte gå in på några summor. Men säger att varje dag som fartyget är ur trafik är dyr.
Den här tiden på säsongen brukar Baltic Princess ha i snitt 2000 resenärer ombord vid sina avgångar.
Också frakttrafiken drabbas. Ett åtta veckor långt uppehåll på rutten har effekter både före rederiet och fraktbolagen.
– Visst påverkar det situationen. En del av frakterna har vi lyckats dirigera om till rutten Helsingfors–Stockholm, men det är bara en liten del, säger Nöjd.
Vem som står för de extra kostnaderna och inkomstbortfallet till följd av den förlängda dockningen är i det här skedet oklart.
 

25 000 resenärer har drabbats

En del av dem har tvingats boka om sin resa två gånger. Galaxy ersätter Princess några turer nästa vecka

Arkiv

Systerfartyget Galaxy sätts in på några kvällsturer från Åbo till Stockholm nästa vecka i stället för Baltic Princess. Foto: J-O Edberg


– Det här är mycket tråkigt, både för resenärerna och för oss.
Det säger Tallink Siljas kommunikationschef Marika Nöjd om Baltic Princess förlängda dockning.
Dockningen som från början var planerad att räcka i sex veckor har nu förlängts i två repriser.
I den första förlängningen som råkade infalla under sportlovet berördes 15 000 resenärer. Många av dem var sportlovsfirare som tvingades boka om sina resor.
Det senaste budet är att passagerarfartyget återgår i trafik på Åborutten torsdagen den 8 mars. Då har fartyget varit på dock i åtta veckor.
Den här gången berörs 10 000 resenärer.
Inom Tallink Siljas försäljning jobbar personalen för högtryck med att boka om folks resor. Både telefonerna och chattlinjerna på nätet går heta.
– För dem som haft möjlighet har vi flyttat fram deras resa eller bokat om den till något av våra andra fartyg, säger Nöjd.
En del resenärer har tvingats boka om sin resa två gånger. Så är fallet med dem som flyttade fram sin resa med en vecka till följd av den första förlängningen. Nu har de tvingats göra en ny ombokning.
– Då resenärer har trots allt valt att avboka sin resa, säger Nöjd.
Hon säger att situationen underlättas en aning då Galaxy, som normalt avgår från Åbo om morgnarna, flyttas till kvällsturen tre kvällar nästa vecka.
Galaxy avgår enligt kvällstidtabell mot Stockholm den 5, 6 och 7 mars. Den 8 mars står fartyget hela dagen i Stockholm för att återgå till normal tidtabell med avgång på kvällen mot Åbo.
Den 8 mars är det alltså meningen att Baltic Princess ska anlända till Åbo från varvet i Polen för att sättas i trafik på kvällsturen till Stockholm.
Men enligt Nöjd är det för tillfället inte helt säkert att planen går i lås.
Med tanke på den osäkra situationen kan det löna sig för resenärerna att ha lite tålamod.
– För tillfället rekommenderar vi att man bokar sin resa några dagar senare än den 8 mars för att vara på de säkra sidan, säger hon.
Läs också:
Baltic Princess försenas ytterligare
Baltic Princess sätts i trafik senare än planerat
Frakttrafiken drabbas då Baltic Princess dockas
 
 

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit