Förflytta dig till innehållet

Övertidsförbudet påverkar hamnarna – många frakter blir ogjorda men passagerar- och flygtrafiken löper normalt

Övertidsjobben viktiga. I medeltal görs 10 procent av allt arbete i hamnarna som övertid eller söndagsjobb. ÅU-foto


På måndagen inledde Bil- och transportbranschens arbetarförbund, AKT, ett övertidsförbud för sina medlemmar. Förbudet gäller fram till den 28 oktober.

Representanter från AKT hotade dessutom på fredagens strejkmöte i Helsingfors med generalstrejk.
Förbundet har ungefär 50 000 medlemmar. Medlemmarna arbetar i hamnar samt kör lastbilar eller bussar. Övertidsförbudet gäller fackanslutna inom i princip hela transportsektorn.
Juha Mutru, vd på Hamnoperatörerna säger att deras medlemsorganisationer kommer att påverkas kraftigt av övertidsförbudet.
– I medeltal görs 10 procent av allt arbete i hamnarna som övertid eller söndagsjobb. Allt det jobbet kommer nu att bli ogjort. Skadorna skulle inte vara så stora om det skulle handla om ett kort övertidsförbud, men nu ska övertidsförbudet vara i 21 dagar och situationen kommer bara att bli värre med tiden, säger Mutru.I de flesta hamnar runtom i Finland görs två arbetsskift per dag under veckodagarna, men på lördag görs endast en morgontur. Så gott som allt helg- och nattarbete är därför övertid. Mängden övertid varierar ändå mycket mellan de olika hamnarna.
– I och med övertidsförbudet kommer en del frakter helt och hållet bli ogjorda. Ett företag kanske väntar på en reservdel som aldrig kommer som leder till att en maskin inte fungerar, medan förbudet inte alls kommer att påverka andra företag.

Påverkar inte Sverigebåtarna

Inom stuveribranschen finns det inte så mycket möjlighet till flexibilitet i arbetstiderna. Enligt Mutru kommer kaptenerna på fartyg bli tvungna att fatta beslut om att lämna varor i hamn eller vänta till måndag morgon för att lasta på eller av något.
Enligt honom kan även transittrafiken via Finland påverkas av övertidsförbudet. Om till exempel ryska företag inte är nöjda med hur Finland sköter sina rutter, kan Finland gå miste om dem menar Mutru.
– Jag hoppas Finlands regering snabbt hittar en lösning på den här svåra situationen.Kranoperatörer på Åbo hamn följer AKT:s kollektivavtal, men enligt hamnmästare Antti Pekanheimo kommer övertidsförbudet inte att påverka hamnens verksamhet.
– Sverigebåtarna går helt som normalt. Vår verksamhet påverkas inte av övertidsförbudet, säger Pekanheimo.Samma bud är det på Helsingfors hamn. Hamnens verksamhet påverkas inte nämnvärt. Flygtrafiken påverkas tillsvidare inte heller uppger man vid Finavia.

Regeringens lagförslag

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit