Förflytta dig till innehållet

P-platser ger Åbo huvudbry också efter torgparkeringen

Bilfritt fick stöd. Åboborna som som samlats för att höra det senaste om stadens parkerings- och trafiklösningar vill se ett centrum som finns till för människor, inte för bilarna. Foto: Dan Lolax


Måndagskvällens öppna diskussion om parkerings- och trafiklösningar i Åbo hölls, enligt några röster i den cirka femtiohövdade publiken, tjugo år för sent.
De vägval som europeiska städer gjort fick parkeringshallen under Salutorget, vars byggnadslov godkändes förra veckan, att framstå som ett förlegat projekt.
Stadsplaneringen i Åbo arbetar med stora linjedragningar för hur parkeringen på gatunivå i Åbo ska se ut framöver.
– Det handlar om en värdediskussion, säger trafikingenjör Jaana Mäkinen.
Diskussionen är kopplad till en rad andra frågor – bland dem bostadslösningar och miljöpolitik.
Staden vill ta fram en sorts normskala som ska styra hur parkeringen ordnas, för vem och till vilket pris.
Deltagarna i måndagskvällens diskussion fick bland annat rösta på alternativ som ”går bostadsparkering före kundparkering?”, ”ska arbetsplatsparkering kosta?” och ”är du beredd att avstå från din bil?”
Skälet till att de här frågorna ställdes är att Åbo står inför en rad utmaningar.
Bland annat finns det bostadshus som inte har egna parkeringar.
Invånarnas bilar är hänvisade till gatuparkeringen, och tävlar därmed om det dyrbara utrymmet med dem som är i staden för att göra uppköp.
Den trängseln försvinner inte i och med att torgparkeringen byggs.
Åbo ska som sagt växa och staden vill kunna agera förutseende, så att framtida parkeringsbehov beaktas.
En central fråga är som sagt också hur mycket parkeringen ska kosta och hur länge man ska tillåtas parkera.
Här kommer sannolikt olika zoner att styra. Där kollektivtrafik och att gå eller cykla är klara alternativ, det vill säga i kärncentrum, är det dyrare att parkera.
Linjedragningarna inkluderar också parkeringsövervakningen i staden och hur bilister ska betala för sina parkeringsplatser – med kontanter, kort eller digitalt.
Tanken är att parkeringsbesluten, i olika faser, börjar avancera under våren.
Den som känner till hur den politiska behandlingen av parkeringsplatser i Åbo brukar avancera vet att det knappast kommer att gå i en handvändning.
Till saken hör att privatbilismen mycket väl, åtminstone i urbana miljöer, kan genomgå en stor förändring under de närmaste årtiondena.
Bilarna kommer, liksom cyklarna, att vara tjänster som man köper i stället för fordon som man äger. Det här påverkar behovet av parkeringsplatser.
Kalle Vaismaa från teknikkonsultföretaget WSP visade bilder från europeiska städer och bad publiken ge sitt omdöme genom röda och gröna lappar.
Resultatet av omröstningen var rätt entydigt: publiken vill se en stad för människor, inte för bilar.
Det här är också trenden i städer som Gent, Strasbourg, Groningen och Freiburg.
– Om en stad som Åbo vill växa så måste bilarna bort från centrum, säger Vaismaa.
Det vill säga att centrum måste planeras så att det finns riktiga alternativ till bilen.
Människor är beredda att promenera långa sträckor om omgivningen är trevlig, men om den inte är det och bilen är ett enkelt och möjligt alternativ – ja då väljer de bilen.
– Vi är lata. Kom ihåg det, säger Vaismaa.
Det finns också ekonomiska argument för att välja bort bilen.
Ett är att fotgängare är köpstarka och företagarna finns gärna nära dem. Det är möjligt i en omgivning som prioriterar bort bilen.
Ett annat argument är att cykeln är det enda fordon som skapar inkomster för staden.
Bilen – med undantag för kollektivtrafiken om man satsar ordentligt – innebär utgifter, säger Vaismaa och hänvisar till danska studier.
Folk är mindre sjuka, borta från jobbet färre dagar och effektivare arbetstagare om de cyklar.
Bilen ska inte förbjudas, och också nya trafiklösningar kräver en infrastruktur, men europeiska exempel visar att städer mår gott av att se till att kollektiv- och cykeltrafiken har raka vägar in till centrum, medan biltrafiken styrs runt stadskärnan och inte genom den.
Om bilarna kommer in till centrum, till exempel till en underjordisk parkering, gäller det att förlägga ingången till parkeringen långt borta från centrum, säger Vaismaa.
Det gick inte publiken förbi att exemplen går stick i stäv med den underjordiska parkering som ska byggas under Salutorget i Åbo.
I stället för att styra biltrafiken runt centrum har beslutsfattarna gett lov att styra den till kärncentrum.
– Det här mötet hålls 20 år för sent, konstaterade en uppgiven röst i publiken.
– Åbo klättrar uppför trädet med rumpan före, var en annan kommentar.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit