Pandemin fördröjer planeringen av ny terminal i Åbo hamn – Pansio inte längre ett alternativ
Planeringen av en ny passagerarterminal i Åbo hamn har inte framskridit särskilt mycket sedan Åbo stad presenterade tre olika terminalalternativ i juni 2020.
Bolaget Åbo hamns vd Erik Söderholm säger att hamnen fortfarande för diskussioner om en ny terminallösning med rederierna Viking Line och Tallink Silja men att inga slutgiltiga beslut har fattats. Åbo hamn ägs av Åbo stad.
Enligt Söderholm är målet detsamma som tidigare: att anlägga en gemensam terminal som skulle drivas av Åbo hamn och tjäna båda rederierna. I nuläget har Viking Line och Tallink Silja egna terminaler i Åbo hamn som de själva driver.
— Vi diskuterar med Viking Line och Tallink Silja och försöker hitta en lösning, men det är hårda tider för rederierna på grund av coronapandemin och svårt att fatta beslut om en så här stor investering, säger Söderholm.
Tallink Siljas kommunikationsdirektör Marika Nöjd är inne på samma linje.
— Coronasituationen har en viss inverkan på vad vi kan förbinda oss till i till exempel fem, tio eller femton år, säger Nöjd.
Hyreskontrakt går ut i slutet av 2025
Enligt Erik Söderholm varierar kostnadsuppskattningarna för de terminalalternativ som utreds mellan 150 miljoner och 250 miljoner euro. Åbo hamn skulle stå för investeringskostnaderna och sedan ta betalt av rederierna för att driva terminalverksamheten.
Söderholm räknar med att investeringen skulle betala sig till Åbo hamn på 30–40 år.
— Tanken är inte att skattebetalarna ska stå för detta utan att driften, det vill säga passagerar- och godstrafiken, täcker investeringen.
De nuvarande terminalerna i Åbo hamn ägs av rederierna men de står på Åbo stads mark. Hyreskontraktet mellan staden och rederierna går ut i slutet av 2025.
Om en ny gemensam terminal byggs kommer Åbo stad att lösa in de nuvarande terminalerna av rederierna. Söderholm uppskattar att inlösningen skulle kosta staden några tiotals miljoner euro.
”Pansio är borta”
I juni uppgav Åbo stad att man har som mål att komma fram till ett lösningsförslag för den framtida terminalverksamheten innan slutet av år 2020. Det målet uppnåddes inte.
— Det som hände var coronan. I juni 2020 trodde vi att det skulle bli bättre tider, men sedan blev det som det blev. Jag har full förståelse för rederierna. De är i en svår sits just nu, säger Söderholm.
Åtminstone ett beslut har dock fattats sedan sommaren 2020: alternativet att anlägga den nya terminalen i stadsdelen Pansio i stället för på det nuvarande hamnområdet nära Åbo slott har slopats.
— Pansio är borta, det visade sig vara för dyrt. Enbart järnvägsförbindelsen till Pansio skulle ha kostat 15–30 miljoner euro och därtill skulle det ha behövts muddring i området. Med tanke på passagerarna är det också trevligare att komma till området kring Åbo slott än till Pansio, säger Söderholm.
Av de kvarvarande alternativen från juni är det alternativ som går ut på att utveckla verksamheten vid de nuvarande terminalerna betydligt billigare än alternativet att bygga en ny gemensam terminal i en annan del av hamnområdet.
Även om hamnverksamheten fortsatte i de nuvarande terminalerna eller någondera av dem skulle vissa ändringar vara nödvändiga eftersom Åbo stad planerar att utveckla och bygga om området kring Åbo slott till en ny stadsdel som ska heta Slottsudden.
Slottsudden i Åbo
Åbo stad planerar att skapa en ny stadsdel som heter Slottsudden genom att utveckla och bygga om området kring Åbo slott. Ett led i planeringen är att hitta en ny lösning för rederierna Viking Lines och Tallink Siljas terminalverksamhet i Åbo hamn.
Staden arrangerade i fjol en idétävling för förnyandet av ett 35 hektar stort område kring Åbo slott. 127 bidrag var med i tävlingen och förstapriset gick till bidragetKolme palaaav den litauisk-finska arkitektgruppen After Party.
Åbo stads stadsplaneringsdirektör Timo Hintsanen uppskattade i oktober att det lär dröja till 2040-talet innan ombyggnaden av området kring Åbo slott är slutförd.
Källor: Åbo stad, SPT:s arkiv
Viking Line: Rutten Åbo-Stockholm är väldigt viktig
Vid Viking Line säger informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström att rederiet är nöjt med sin nuvarande terminal men att man också är öppna för diskussion kring nya lösningar.
— Vi satsar väldigt mycket på Åbotrafiken. Vi har redan fartyget Viking Grace där och vårt nya fartyg Viking Glory kommer dit i början av nästa år. Rutten Åbo-Stockholm är väldigt viktig för oss och vi satsar på fartyg med stor fraktkapacitet där.
Viking Lines terminal i Åbo är byggd i slutet av 1980-talet och den har utvidgats efter det. Förutom terminalverksamhet har rederiet kontorspersonal i byggnaden.
— Terminalen i Åbo är kanske Viking Lines fräschaste terminal. Vi kan bra stanna kvar i den men vårt nuvarande lastningsområde för bilar kommer att försvinna när området Slottsudden utvecklas, så det måste lösas på något sätt, säger Boijer-Svahnström.
”Hamnavgifterna måste stanna inom vissa ramar”
Tallink Siljas terminal i Åbo är äldre och i sämre skick än Viking Lines. Marika Nöjd vid Tallink Silja säger att byggnaden är i behov av renovering och pålning, och att rederiet egentligen inte är intresserat av att äga en terminal i Åbo.
— Vår förhoppning är att få en gemensam terminal med Viking Line, säger Nöjd.
Enligt henne är en avgörande fråga hur mycket Åbo hamn skulle ta betalt för verksamheten i den nya terminalen.
— Om priserna stiger mycket måste vi naturligtvis göra en övervägning utifrån vår verksamhet. Hamnavgifterna måste stanna inom vissa ramar.
Nöjd säger att rutten Åbo-Stockholm har stor betydelse med tanke på godstrafiken mellan Finland och Sverige, men att Helsingfors-Tallinn är den viktigaste rutten för Tallink Silja. Rederiets nya fartyg Mystar kommer att sättas i trafik mellan Helsingfors och Tallinn i början av nästa år.
Mikael Piippo/SPT
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.