Pargas deltar i fortsatt Föliutredning trots allt – styrelsen gick enhälligt mot beredningen

Stadsstyrelsen i Pargas inledde måndagens sammanträde med att få höra om den preliminära utredningen om ett medlemskap i Åboregionens kollektivtrafik Föli. I beredningen av näringslivschef Tomas Eklund med stadsdirektör Patrik Nygrén som föredragande var förslaget att staden blåser av spelet och tackar för sig i riktning Föli, eftersom man bedömde kostnaderna som för stora.
Men Vänsterförbundets Nina Söderlunds förslag om att staden trots allt deltar i den fortsatta utredningen, vars prislapp beräknas landa mellan 5 000 och 8 000 euro, godkändes enhälligt av stadsstyrelsen.
Den fortsatta utredningen sker under 2021 och eventuella beslut fattas under 2022. Enligt en preliminär bedömning kunde nya kommuner enligt den här tidtabellen ansluta sig till Fölis gemensamma trafik till exempel från och med 1.6.2024.
Dyrt, men värt att utreda i alla fall
Kostnaderna för staden enligt det nuvarande systemet, där NTM-centralen står för hälften av den återstående kostnaden efter Föli-andelen ligger kring drygt en miljon euro för trafiken på linjerna 801–802 och 901–904 medan kostnaden i sin helhet skulle falla på staden om man går med i Föli.
Då landar den årliga prislappen på cirka 2,15 miljoner – plus att man får stå för engångskostnader på omkring 270 000 euro som anslutningsavgift.
Söderlund sticker inte under stol med att det är dyrt att gå med i Föli, men samtidigt kostar det inte mycket att delta i den fortsatta utredningen. Besluten fattas trots allt i ett senare skede och då är det bäst att ha all fakta på bordet.
Kollektivt skulle bli mer attraktivt
Bland annat har regionbiljetten upplevts som problematisk i sin nuvarande skepnad för dem som inte använder sig av bussen dagligen och ska vidare med Föli-bussar från S:t Karins eller Åbo.
I den nya Seutu+ -biljettappen som ska eliminera det tidigare dubbelkortsförfarandet kan man i nuläget endast köpa periodbiljett att kombinera med Föli-kortet, inte 22 eller 44 resors seriebiljetter.
Matematiken är inte riktigt så enkel Kari! Men den regionbiljett som finns i dag fungerar bra för alla som pendlar ofta och inge behöver byta buss t.ex. i Åbo. Men prismässigt blir det dyrt att åka mera tillfälligt, som nu när distansarbetet gör att många resa mycket mera sällan till arbetsplatsen. För turister, ungdomar och tillfälliga besökare är det likaledes ganska så dyrt och många tar hellre bilen. Och inte kan man säga att vårt kära bussbolag skulle marknadsföra sig särskilt effektivt heller! Men detta är nu bara en tilläggsutredning för liten peng och efter det får så småningom det nya fullmäktige fatta de slutliga besluten, vilket är rätt och riktigt. Alternativet är att utveckla busstrafiken ihop med NMT, det kan också vara möjligt, och billigare. Huvudsaken att det utvecklas en vision för hur Pargas stad VILL ha det i framtiden och vilken nytta en ännu bättre kollektivtrafik kan vara för hela stadens invånare, skärgårdsturismen, näringslivet överlag och för miljön.
Dyrt blir d o är redan också,varför?Jo därför att från Lundo o St Karins är d ung 8-12 km till Åbo o,fr Nådendal fast 20 km?Men från Pargas är d inte 23 km utan hundra(100)!!Man kan ju redan åka med 60 (65)euros månadsbiljett fr Houtskär(alla fall fr Korpo) ti Åbo fast dagligen o 2 gånger om dagen ?Alltså 77 km x 2 x 22 dagar i månaden dividerad med 60 €=blir no Ingenting !Så gå int med på någo nya kostnader åt Pargasborna fast d låter bra o fint men sen ändå???Men Söderlund har nog fina funderingar så ja menar inga illa hälsar spelmannen Kari Niemi.