Petteri Orpo skjutsades med lastbil från hemmet i Åbo – yrkeschaufförer vill visa riksdagsledamöter hur deras vardag ser ut
Under onsdagen och torsdagen har riksdagsledamöter runt om i Finland fått lastbilsskjuts från hemmet till jobbet.
På det här sättet vill yrkeschaufförerna ge ledamöterna nya perspektiv på vad det innebär att jobba inom transport och logistik.
– Från lastbilshytten får man ett helt annat perspektiv på trafiken och vägarnas skick, säger Terhi Laurén, vd för föreningen Turun Autoilijat ry som ansvarar för arrangemanget i Åbo.
Av Åbos riksdagsledamöter deltog Petteri Orpo (Saml) och Eeva-Johanna Eloranta (SDP) i jippot. Eloranta skjutsades hela vägen till Helsingfors i onsdags, medan Orpo under torsdagsmorgonen fick skjuts hemifrån till Kuppis tågstation.
Orpo var i Åbo enkom för evenemanget och att umgås med familjen. Han fick skjuts av lastbilsföretagaren Jorma Siipola, som också är styrelsemedlem i Turun Autoilijat.
– Det här är ett roligt sätt att träffa företagare och höra deras åsikter, och det passar särskilt bra med tanke på att det är företagardagen i dag. Dessutom är det alltid kul att åka lastbil.
Har ordnat skjutsar sedan 2007
Intresseorganisationen SKAL, Finlands transport och logistik, har ordnat lastbilsskjutsar för riksdagsledamöter vart fjärde år sedan 2007. Skjutsarna ordnas alltid hösten efter valet.
Orpo har varit med på jippot tidigare, och även om ämnet är bekant tyckte han det var givande att få förstahandsinformation om branschen.
– Utan en fungerande transport- och logistiksektor stannar ekonomin. Därför är det viktigt att regeringens planerade förhöjning av bränsleskatten stoppas. Den skulle inverka direkt på logistikkedjan, vilket i sin tur påverkar konsumentpriserna.
”Åtgärder mot den grå ekonomin viktiga”
Terhi Laurén berättar att SKAL framför allt ser det som viktigt att vägarna förbättras och att åtgärder vidtas mot vad hon kallar en grå ekonomi.
– I dagens läge är det svårt för finländska företagare att konkurrera med utländska företag, som inte betalar skatt i Finland, eftersom de tankar billigare diesel utomlands och inte följer finska kollektivavtal. Det vore viktigt att alla följer samma spelregler.
För att lösa problematiken stöder SKAL bland annat införandet av så kallad yrkesdiesel, som skulle innebära att transportföretag i Finland får återbäring på betald bränsleskatt. Man hoppas också att man genom yrkesdieseln särskilt kunde främja användningen av förnybar diesel, för att minska utsläpp.
SKAL stöder också ett införande av vägavgifter, så att också utländska företag bidrar till upprätthållandet av vägarna.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.