Planen för cykelvägen mellan Prostvik och Nagu ska bli klar i år – hur det går sen är ännu öppet
Livlig trafik, tunga fordon, en obefintlig vägren. Trots påminnelseskyltarna på tre språk strax efter färjeläget i riktning mot Nagu om att Skärgårdens ringväg är en nationell cykelturismled är vägavsnittet mellan Prostvik och Nagu centrum en snackis varje sommar då cykelturister (och bilister för den delen) förfäras över hur trångt det kan bli.
Mycket har redan gjorts
Samtidigt har det gjorts en hel del förbättringar de senaste åren. Cykelvägen ända fram till färjeläget i Lillmälö på Pargassidan fick asfalt redan 2020 och samtidigt breddades den. Särkänsalmi bro i Nådendal får som bäst en skild gång- och cykelbana på sidan av brolocket, i samma stil som den nuvarande Rävsundsbron i Pargas har.
Skyltningen för cyklister längs Lilla ringvägen (Pargas–Nagu–Rimito–Nådendal–Åbo) blev klar i fjol och nu är motsvarande jobb på gång också för den ”stora” ringvägen.
Stora ringvägen ska få utvecklingsplan
Det är NTM-centralen i Egentliga Finland som upphandlat en utvecklingsplan för Skärgårdens ringväg till de delar som inte ingår i Lilla ringvägen, det vill säga från Nagu kyrkbacken ända till Särkänsalmi bro i Nådendal samt den alternativa rutten via Teersalo i Velkua och Hakkenpää i Tövsala.
I uppdragsbeskrivningen förutsätter NTM-centralen att planen görs upp så att den kan förverkligas i etapper, allt efter som finansiering för åtgärderna beviljas.
Förutom skyltning för cyklister ingår också en utredning om trafiksäkerhet och användarvänlighet för fotgängare och cyklister längs Stora ringvägen. Motsvarande utredning som gjordes för Lilla ringvägen år 2019 används som utgångsmaterial för den nya utredningen.
I utredningen för Lilla ringvägen från 2019, där Ramboll fungerade som konsult, delades förbättringsförslagen in i tre klasser enligt hur akuta de var. Den totala investeringskostnaden för alla behövliga ingrepp gick på 31,1 miljoner, varav de mest akuta åtgärderna som också har förverkligats hade en kostnadskalkyl på 4,2 miljoner euro.
Valet av konsult för den nya rapporten görs sannolikt nästa vecka då man på NTM-centralen hunnit gå igenom offerterna.
I den kommande utredningen tar man fasta vid:
Utvecklandet av gång- och cykelleder (nya vägar, förbättringar och alternativa ruttdragningar).
Förbättrad skyltning.
Vid behov justerade hastighetsbegränsningar och förslag till ändringar.
Behovet av service och olika produkthelheter.
Landskapsanalys och villkor för hur utvecklingen kan ske i den ömtåliga miljön.
Utvecklande av färje- och förbindelsebåtslägen.
källa: NTM-centralens uppdragsspecifikation
Vägplanen Prostvik–Nagu klar i år
För avsnittet mellan Prostvik färjefäste och Nagu centrum arbetar man som bäst med en vägplan för gång- och cykeltrafiken tack vare den öronmärkta finansiering på 120 000 euro som beviljades i december i fjol.
Enligt trafiksystemchef Hanna Lindholm på NTM-centralen i Egentliga Finland är det meningen att vägplanen ska bli klar ännu på det här årets sida. Efter det åker vägplanen på remissrunda till kommunerna och andra berörda instanser innan behandlingen tar vid.
Men någon garanti för att man får finansiering för de åtgärder som föreslås i vägplanen finns inte ännu och blir sannolikt en fråga inför budgetbehandlingen för år 2024.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.