Positiv start för Kimitoöns gymnasiums marina linje – trogna Eugenia kommer nu mer till användning
Startskottet för den nya marina linjen vid Kimitoöns gymnasium gick på tisdagen. Det här är en alldeles ny speciallinje, som de studerande nu har möjlighet att välja för första gången.
Ett studerandegäng på 20 personer åkte till Dalsbruk för att bekanta sig med jakten Eugenia, som har en central roll i linjens studiehelhet båtkunskap. I Eugeniaföreningen Pro Kimitoö-Skutan finns kunskapen om båtunderhåll, navigering, sjöregler och -säkerhet.
I linjens gemensamma studier ingår förutom båtkunskap också skärgårdskännedom, som innehåller teman som till exempel Skärgårdshavets nationalpark och Östersjöns typiska drag och problem.
Efter det kan man välja en marinbiologisk eller en marinteknisk inriktning. I marinbiologi lär man sig till en början att använda mikroskop och går in på artkännedom. Inom marinteknik blir det en introduktion i marina motorer.
Studierna består av både teori och praktik.
Naturligt val för en öbo
Fanny Holmström och Patrik Hellsberg är två av dem som valt den marina linjen. Holmström tycker att det här lät intressant och för henne känns valet naturligt, eftersom hon varit en hel del på sjön med familjen. Som bonus ser hon chansen att få komma ut och segla med Eugenia.
Även Hellsberg tycker det här verkar intressant och ser det som passande då man på Kimitoön bor nära havet. Bägge har valt den tekniska inriktningen.
Det har också Julia Byman gjort.
– Det är spännande med nytt. Att göra något praktiskt blir omväxlande, säger hon.
Detta är Eugenia
De studerande samlades på Eugenias däck för att få en introduktion i jaktens utrustning och historia.
– Förr fanns det gott om sådana här på Kimitoön, de fungerade som lastbåtar. Eugenia är en jakt, det betyder att hon har en enda mast. Hon är registrerad som passagerarfartyg för inrikestrafik för max 32 passagerare, inledde Eugenias huvudskeppare Tom Westerlund.
Han ingår i Eugenias talkogäng, som har sitt stora intresse för skutan och bevarande av gamla traditioner gemensamt.
– Eugenia är beroende av seglatserna – det är dyrt att hålla i gång henne, förklarar Westerlund och tillägger att trots sen säsongstart har man i år haft gott om seglatser.
Den frivilliga besättningen har ställt upp med 8-12 seglingsdagar per man.
För den historiska presentationen stod Tryggve Röblom, som kort berättade om hur tankarna om att bygga Eugenia-repliken föddes år 1997, om kölsträckningen samma år vid Sagalunds museum och om jungfruseglatsen år 2000.
– Varje år ska det lackas, skrapas, målas och putsas. Då vi seglar ska seglen hissas, tas ner, vikas och så städar vi, kokar kaffe och pratar med passagerarna, beskriver Röblom frivilligarbetet.
Välkommet samarbete
Tom Westerlund ser samarbetet med Kimitoöns gymnasium som väldigt positivt.
– Eugenia kommer mer till användning. Förhoppningsvis väcker det här intresse, kanske vi får fler frivilliga med i verksamheten. Vi är främst pensionärer – behov av unga finns, säger han.
Just nu har man fyra skeppare, sju behöriga besättningsmän och andra frivilliga utöver det.
– Flaskhalsen här är att man ska ha sjömansläkarintyg, säger Westerlund.
– Fantastiskt trevligt! är Eugeniaföreningens ordförande Henry Engbloms kommentar om samarbetet.
Han tycker det är fint att Eugenia kan vara till hjälp i undervisningen och gläder sig över att intresset för den marina linjen vuxit ända fram till kursstarten. Han tror på linjens upplägg av traditionell sjöfart och miljöbiologi.
Undervisningen på Eugenia kommer att skötas av Roger Åkerlund och Torbjörn Hägg, bägge med erfarenhet av såväl sjöfart som undervisning.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.