Förflytta dig till innehållet

Rapport: Kommunikationsmiss när Skiftet och Grace var nära krock i augusti

Nya Åland/Ida Jansson
Skärgårdsfärja i vitt.
Bryggan på Grace och Skiftet hade kommit överens om hur de skulle väja, men något brast i kommunikationen som gjorde att de nästan krockade den 12 augusti.

Det var bristande kommunikation som ledde till att Skiftet och Grace nästan krockade i mitten på augusti. Det konstaterar Olycksutredningscentralen i sin rapport.

Det var den 12 augusti som skärgårdsfärjan M/S Skiftet och Viking Lines M/S Grace hade ett dramatiskt möte. I en sväng i farleden nära Enskär vid Sottung åkte Skiftet rakt mot Grace. Bara 15 meter skilde åt de två fartygen.

Nu har Olycksutredningscentralen tittat närmare på fallet och avgett en rapport där man konstaterar att det var kommunikationsbrist som orsakade tillbudet. I rapporten går det att utläsa att fartygen hade kontakt med varandra via VTS-kanal före mötet.

”Skiftet föreslog att fartygen ska mötas så att båda väjer till vänster. Viking Grace krävde dock att mötet sker enligt sjövägsreglerna så att båda väjer till höger. Bägge parterna godkände detta beslut”.

När de sedan möttes vid kröken vid Enskär så började Grace väja höger, men Skiftet fortsatte sin kurs. Då svängde Grace ännu kraftigare höger och i sista stund upptäckte vakthavande befäl på Skiftet den farliga situationen och tog brant höger och olyckan avvärjdes.

De bägge fartygen möts dagligen i samma farledsavsnitt. VTS övervakningscentral följer fartygen och varnar om mötande trafik. I det här fallet hade VTS-operatören varnat Viking Grace och Skiftet för mötande trafik, men inte varnat dem för risken för en kollision.

Ansvaret på bryggan

Olycksutredningscentralen konstaterar dock att ansvaret låg på bryggan.

”Målet med arbetet på bryggan är att hela den vakthavande besättningen har samma lägesbild och gemensam förståelse för vilka åtgärder som ska utföras. En central del av detta är en god och tydlig kommunikation som förstås på samma sätt mellan den vakthavande personalen. I det här avseendet fanns det brister mellan den vakthavande personalen på Skiftet, vilket ledde till att tillbudet uppstod.”

Olycksutredningscentralen inleder ingen säkerhetsutredning av händelsen, men vill understryka vikten av ömsesidig kommunikation och monitorering i anslutning till arbetet på bryggan.

Efter händelsen har Nordic JetLine Finland Oy sett över sitt säkerhetssystem (SMS, Safety Management System).

Heidi Hendersson

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit