Rekordmånga ringde kristelefonen under sommaren
Den här sommaren har kristelefonen, som upprätthålls av föreningen Mieli Pyskisk Hälsa Finland, ringts upp fler än 70 450 gånger.
Det faktum att många mentalvårds- och socialtjänster håller paus över sommaren syns klart i antalet samtal som kommer in till kristelefonen.
I fjol tog kristelefonen emot drygt 66 000 kontaktförsök.
I år fick kristelefonen 38 270 uppringningar i juli, vilket är rekord för en enskild månad.
I juni och juli besvarades sammanlagt 14 600 samtal. Också Mielis chatt för vuxna hade rekordmånga besökare i juni och juli, totalt 999.
Enligt Mieli kan rusningen förklaras med att klienter har uppmanats ta kontakt med kristelefonen när andra tjänster har varit stängda.
Enligt Mielis uppföljning styrdes klienter till kristelefonen från bland annat akutpsykiatrin, jouren och barnskyddet. Klienter har också själva tagit kontakt då de saknat vårdkontakt.
– Speciellt inom mentalvårdstjänster finns det ingen alternativ kontakt eller samtalsstöd för ångestfyllda eller självdestruktiva personer. Många måste vänta ända till hösten på nästa träff, och det kan kännas orimligt för klienten, säger Sanna Vesikansa, direktör för Mielis krisverksamhet.
Vanligaste orsaken är att man mår dåligt
Den vanligaste orsaken att ringa kristelefonen är också denna sommar att man mår dåligt (17 %). Under den kategorin räknas bland annat ångest, depression och rädslor.
Följande vanligaste orsaker är problem i relationer (14 %) samt problem med att hantera vardagen (11%).
– De som söker hjälp talar främst om sin egen svåra livssituation eller kris. Vissa känner också oro över läget i hemlandet eller globalt. Under sommaren har de som ringt varit oroliga förutom för tidigare kriser som coronapandemin och Ukrainakrisen också bland annat de nedskärningar som planeras i regeringsprogrammet, berättar Susanna Winter, chef för krisarbetet i telefon och på nätet.
Hela 98 % av responsen är positiv. I 284 av samtalen sade den som ringde att hen inte kommer att skada sig själv eller begå självmord.
Mielis kristelefon
- Svenskspråkig kristelefon: 09 2525 0112, må och ons klockan 16-20 samt ti, to och fre klockan 9-13.
- Finskspråkig kristelefon: 09 2525 0111, dygnet runt varje dag.
- Dessutom betjänar kristelefonen 20 timmar i veckan på engelska, arabiska, ryska och ukrainska.
- Solmussa-chatten för vuxna (på finska) är öppen måndag till onsdag klockan 15-19 och torsdag klockan 15-21.
- Sekasin-chatten för 12–29-åringar betjänar på svenska måndag-fredag klockan 15-19.
- På finska betjänar Sekasin-chatten vardagar klockan 9-24 och på helger klockan 15-24.
Källa: Mieli Psykisk Hälsa Finland
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.