Förflytta dig till innehållet

Sexton konstnärer representerar samtidskonsten

Spatiala installation. Teemu Korpelas Deposition 2017 III och Nita Veras Spacial Practices (ur serie).


8:e Åbobiennalen
Aboa Vetus & Ars Nova
17.11.2017 – 8.4.2018
Den åttonde Åbobiennalen har pågått sedan mitten av november ifjol med en huvudutställning i Aboa Vetus & Ars Nova och satellitutställningar på Galleri Å.
Biennalen ska ge en inblick i samtiden och samtidskonsten i Finland. En jury har valt ut 16 konstnärer att representera den mångfald vi ser inom samtidskonsten och de har lyckats rätt bra.
I huvudutställningen får en ta del av processerna bakom konstverken. Konstnärernas skisser visas upp och en kan följa med hur originalidén utvecklats till det slutliga konstverket. Det här känns som dagens melodi; Biennalen vill vara transparent både då det kommer till den konstnärliga processen och biennalens organisation.
En annan sak som ligger i tiden och är starkt närvarande i biennalen är att ta hela utrymmet i besittning och göra platsspecifika installationer. Flera konstverk är spatiala installationer, till exempel Teemu Korpelas ”Deposition 2017 III” och Nita Veras ”Spacial Practices” (ur serie).
Också Anna Esterriolas ”Mötet” och Pekka Niskanens trekanaliga video ”Samhällsterror” fyller hela rummet även om de inte är platsspecifika. De behandlar dessutom högaktuella ämnen som kommunikation i informationssamhället, konflikter och terrorism.
Veras verk beskriver ett samhällsklimat där en gärna missförstår varandra även om en talar samma språk eller inte kan kommunicera trots tekniska hjälpmedel. Niskanens verk handlar om terrorattacken i Paris 2015. Han råkade bo på samma gata där terrordådet begicks och påverkades extra starkt av händelsen. Berättandet i videon är dokumentärt, men abstrakt. Niskanen drar paralleler till andra typer av terror, som fysiskt och psykiskt våld i hemmet.
Minna Rainios och Mark Roberts vidoverk ”They Came in Crowded Boats and Trains” handlar om de finska flyktingarna som kom till Sverige under vinterkriget, men på ett riktigt smart sätt drar konstnärerna paralleller till dem som flyr sina hemland idag. De finska flyktingarna på 1940-talet likställs med asylsökande i dagens Finland. Det här videoverket borde visas i alla klassrum i Finland.
Den sista av de 16 konstnärerna jag vill ta upp är Anssi Pulkkinen. Pulkkinens verk ”Intersecting items” (Swept view) är en ordlek i objektform. En laptop är fäst vid ett skaft som en mopp. Mina tankar går genast till applikationer där en ska stryka (swipe) fingret över skärmen för olika funktioner. Kanske är laptopen egentligen en borste som sopar (swipe) undan sig själv i förmån för smarttelefonerna?
Konstlaboratoriet Kanalen är ett fräscht inslag i biennalen. Studerande från Åbo yrkeshögskolas bildkonstnärliga linje gör olika arbeten i laboratoriet under biennalen. Arbetsgrupp IV, bestående av Laura Halonen, Miia Varis och Jirko Viljanen, har bokstavligen hämtat in kanalen, eller rättare sagt Aura å, i museet fram till 28.1. Från ett lerbotten dras en magnet mot en annan som hänger från taket. Verket är estetiskt och spännande i sin enkelhet. Verket med titeln Aura, aathra, åder, suoni, kommenterar åns historiska och samtida betydelse. Åboborna borde ta bättre hand om sin å.
Julia Nyman

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit