Förflytta dig till innehållet

Självstyrda fordon testas på Mariehamns gator – ”Det här är framtiden”

Pressbild
en eldriven bil
Så här ser de självstyrda poddarna ut.

Mariehamn ska bli testområde för självkörande elektriska fordon, så kallade poddar. Redan mot slutet av juni kommer det svenska företaget Nevs till Åland för att inleda en förstudie med sikte på en digital karta över Mariehamn. Inom några år kan fordonen rulla på stadens gator.

– Det här är framtiden, säger infrastrukturminister Christian Wikström (Ob) till Nyan.

Det har länge varit en vision för Wikström att utveckla kollektivtrafiken i riktning mot eldrivna, autonoma fordon, både på landsväg och i stadstrafik.

Nu börjar visionen närma sig verkligheten. I juni kommer representanter för Nevs – den kinesiskt ägda, Sverigebaserade utvecklaren av elfordon som köpte Saabs konkursbo 2012 – till Mariehamn för att inleda en förstudie med sikte att ta fram en digital karta över staden. Kartan ska sedan användas av poddarna.

– Sedan början av mandatperioden har vi haft en dialog med Nevs, och nu har vi kommit så långt i dialogen med dem att de tycker att Åland är ett intressant område, bekräftar Wikström för Nyan.
– Vi har varit nere och besökt deras fabrik i Trollhättan och de kommer hit i slutet av juni och titta på hur det faktiskt ser ut här på Åland.

Ivar Jansson
Christian Wikström

Christian Wikström berättar att han också fört samtal med ledningen för Mariehamn i frågan.

– Jo, vi har haft en dialog med Mariehamns stad, senast förra veckan då Nevs presenterade sin idé för hur det här ska kunna se ut.
– Det är viktigt att dialogen med staden fungerar, så stadsledningen är förstås medveten om det här. Vi måste ju vara partners.

Hur fungerar tekniken för de självstyrda poddarna?

– Först måste man bygga en digital karta över trafikområdet som fordonet ska trafikera. Sedan kör fordonet efter kartan, men med tre olika typer av sensorer som märker om det dyker upp hinder eller annan trafik.

I början är det tänkt att poddarna ska trafikera hållplatser. Men på sikt hoppas man på att fordonen ska komma till den som kallar på dem med en app på sin telefon.

– Men det är lång väg dit. Första delen av det här projektet är att man väljer ut några grupper som man testar det mot. I början kommer det också att finnas en förare med, som sitter i baksätet med en joystick ifall det skulle behövas.

De små fordonen existerar redan som prototyper. Modellen kallas ”Sango” och Christian Wikström berättar att han testat dem under besöket i Trollhättan.

– Det finns bara sex stolar och ingen ratt.

Längst har utvecklingen gått i Kina, där poddar som Sango redan opererar i stadstrafiken.

– Deras största problem där är att bussarna har blivit för fega. De stannar alltid om någon kör före, och det har de mänskliga förarna lärt sig att utnyttja. Så bussarna vågar ibland inte köra ut i korsningarna och kan orsaka köer. De är för säkra. Sedan finns andra utmaningar också, med löv och snö och sånt.

Wikström berättar att många orter just nu tävlar om möjligheten att få bli testområde för Nevs.

– Åland är av särskilt intresse för dem eftersom vi är en ö och Mariehamn är särskilt intressant, som är en halvö med ett begränsat trafikområde som lämpar sig väl för tester.

Projektet får stöd av politiker

Ingrid Zetterman (Lib), ordförande för Mariehamns stadsstyrelse, är insatt i projektet och helhjärtat för det:

– Jag tycker att det här är en naturlig utveckling av hela förbindelsetrafiken, säger hon till Nyan.
– Det står klart att om vi ska fortsätta att utveckla städer så måste vi i framtiden ge mindre plats för bilen och mer plats för människor. Och det här är ett viktigt steg i det.

Päivi Marttila
Ingrid Zetterman

Zetterman påpekar att Mariehamn borde vara en ideal testplats för poddar.

– Mariehamn är en liten miljö som samtidigt uppfyller allt det som en större stad har i form av behov. Transporter till sjukhus, man har alla ålderskategorier, man har skolor. Och dessutom ligger det på ett näs som är långsmalt, vilket betyder att det finns tillräckligt långa avstånd för att det ska finnas ett behov av detta för vissa brukargrupper.

Även Zetterman inskärper att detta inte handlar om science fiction:

– Teknologin har kommit långt. Det här är ingen ”Tillbaka till framtiden”-fantasi längre. Nu händer det på riktigt.

Hon påpekar också att Ålands politiska särställning kan vara en styrka för att utveckla projektet.

– Här kan vi ju också aktivt utnyttja vår självstyrelse, vi kan ha en flexibel och snabb lagstiftning för de här frågorna.

Michael Hancock/Nya Åland

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit