Förflytta dig till innehållet

Sjökapten: Autonoma fartyg hotar inte sjöyrkena

Det kommer alltid att finnas sjöfart i Finland som kräver besättning, säger Micael Vuorio. Foto: Pär-Henrik Sjöström


Om – eller när – autonoma fartyg på allvar börjar introduceras inom den kommersiella sjöfarten kommer det inte att betyda slutet för sjöyrkena.
Det försäkrar sjökapten Micael Vuorio, ansvarig för fortbildningsverksamheten av sjöbefäl samt programansvarig för magisterutbildningen på engelska, Autonomous Maritime Operation vid sjöbefälsskolan Aboa Mare i Åbo.
Diskussionen om autonoma och fjärrstyrda fartyg har varit livlig de senaste åren.
Micael Vuorio anser att den är intressant, men att den ofta har utgått från utrustningstillverkarnas synvinkel.
Ibland har man kanske inte betonat tillräckligt mycket att behovet av väl utbildat sjöfolk ingalunda kommer att försvinna på grund av autonoma fartyg.
– Jag ser bara fördelar och det kommer alltid att finnas sjöfart i Finland som kräver besättning och befäl. Vi har så många olika nivåer inom sjöfartsklustret, menar Vuorio.
I Sverige har branschen insett att en kris står för dörren då sök-trycket till sjöbefälsutbildningarna fortsätter att minska.
I Finland är situationen inte lika dyster, men på Aboa Mare i Åbo ser man förvisso en vikande trend i elev-intaget på nationell nivå.

Däcks- och maskinbefäl är hårdvaluta på marknaden

Det förvånar Micael Vuorio, eftersom både däcks- och maskinbefäl är yrken som redan nu är och fortsättningsvis kommer att vara hårdvaluta på arbetsmarknaden.
– Den som utbildar sig till sjöbefäl utbildar sig till ett framtidsyrke och kommer knappast att ha svårigheter att få jobb.
Däremot säger Vuorio att den internationella sjökaptens-linjen maritime mangement är mycket populär.
Vuorio tror inte att de framtidsbilder som främst tillverkare av utrustning presenterar med autonoma och till och med helt obemannade fjärrstyrda fartyg direkt inverkar på söktrycket i sjöbefälsskolorna, men medger att det trots allt kan ha en viss betydelse.
Därför uppmanar han ungdomar som funderar på en karriär till sjöss att inte låta sig avskräckas av sådana framtidsscenarier.
Dels för att de ligger långt fram i tiden, dels för att det finns så många olika typer av trafik som inte kan opereras autonomt eller obemannat.
Dessutom kommer det att finnas ett stort behov av sjöbefäl även om och när de fjärrstyrda fartygen kommer – även om det traditionella sjömansyrket kommer att förändras.
Han tror att yrket i framtiden, oberoende av diskussionen om autonoma fartyg, kommer att bli allt mer inriktat på informationsteknik och högteknologi, utan att för den skull frånse den praktiska biten.

Hoppas att intresset för sjöyrken inte minskar

Att sjömansyrkena förändras är ju i och för sig inget nytt. Sådan har utvecklingen varit i alla tider och i synnerhet efter att de maskindrivna fartygen började introduceras för 200 år sedan.
– Jag hoppas verkligen att den pågående diskussionen om autonoma fartyg inte minskar intresset för att söka sig till sjöyrken. Diskussionen är däremot välkommen för att den ger en boost till hela klustret att utveckla nya grejer, att vara innovativ och ta in ny teknologi och automation. Men man måste också vara realist. Nu har man talat mycket om fjärrstyrda och helt obemannade fartyg och det är kanske där som vi lite ska sakta ner farten. I framtiden kommer det säkert att finnas delvis obemannade fartyg, där vissa funktioner kanske tillfälligt är obemannade, men det finns fortfarande personer ombord, påpekar Vuorio.
Han säger att en utveckling där autonoma fartyg allt mer skulle ta över kommer att ta mycket lång tid, inte minst för att ändringar av olika internationella regelverk tar lång tid.
– En annan orsak är att prislappen på ett fullt automatiserat fartyg skulle vara alltför hög för att det skulle göras beställningar i någon större utsträckning.

Skillnad mellan autonoma fartyg och fjärrstyrda fartyg

Micael Vuorio betonar också att det kan vara en stor skillnad mellan autonoma och fjärrstyrda fartyg.
– Ett fjärrstyrt fartyg kontrolleras från land och har ingen besättning ombord medan ett autonomt fartyg rör sig själv men kan fortfarande ha personal ombord. Det som är intressant i dagens diskussion är också att man enbart talar om navigationen som kanske är den lättaste biten att lösa. Det som ingen vågar tala om är maskineriet som kräver underhåll hela tiden. Vi måste lösa den biten innan vi har fartyg med ett så pålitligt maskineri att de kan opereras obemannade på oceanerna. Framdrivningen måste antagligen ske på något annat sätt än i dag för att det ska lyckas.
Däremot anser Vuorio att det gäller att ta vara på allt marintekniskt kunnande som finns i Finland och fortsätta med utvecklingen av ny ombordteknik.
Fartygsutrustningen blir allt mer högteknologisk, vilket skapar nya möjligheter vad gäller exempelvis förbättring av säkerhet, miljöskydd och driftsekonomi.
– Vi har ett stort sjöfartskluster i Finland med ett enormt kunnande. Den som har det minsta intresse för sjöfart tycker jag att ska nappa tag i det här och utbilda sig inom sjöfart. Det kommer alltid att behövas personer som har erfarenhet från fartyg i alla sektorer inom sjöfartsklustret.

Ny utbildning har startat

För att tillgodose hela klustrets behov av specialutbildad arbetskraft med sjöerfarenhet har Aboa Mare nyligen startat en ny utbildning.
– Vi har tre portar in till sjöfartsklustret. Man kan komma direkt från högstadiet till Axxell eller direkt från gymnasiet till Yrkeshögskolan Novia. Sedan har vi vår nya magisterutbildning på engelska, Autonomous Maritime Operation, som ger kompetens inom autonoma maritima operationer, säger Vuorio.
Han berättar att syftet med Autonomous Maritime Operations är att ge en kompletterande kunskap för exempelvis ingenjörer och sjökaptener.
Utbildningen omfattar 60 studiepoäng och pågår två år i halvfart så att man kan genomföra den parallellt med att man arbetar.
– Utbildningen består av sex kurser som bland annat behandlar automation, artificiell intelligens, cybersäkerhet och fjärrstyrning. Den är även riktad till personer som inte tidigare har varit på sjön.
Ett inträdeskrav är att man redan har en examen från yrkeshögskola och tre års arbetserfarenhet efter examen.
– Detta ser jag som en otroligt bra inkörsport till sjöfartsklustret. Det är en utbildning bland annat för personal på olika företag som utvecklar högteknologiska system för sjöfarten.

Den tekniska utvecklingen är en utmaning

Micael Vuorio är inte orolig för att sjöyrkena skulle vara hotade. Däremot anser han att sjöbefälsskolorna har en stor utmaning i att anpassa sin utbildning till den snabba utveckling som sker inom tekniken ombord.
– Det kommer att finnas fler olika nivåer inom sjöyrkena i framtiden. Vi kommer fortfarande att ha stort behov av ombordanställda som kan navigera eller behärskar det praktiska med dieselmotorer och all annan utrustning som kräver underhåll. Sedan måste vi också ha personal som är mera inriktad på IT men i tillägg till detta också har sjöfartskunskaper.
Micael Vuorio betonar att sjöbefälsyrket mer och mer kommer att handla om högteknologi, men samtidigt får man inte glömma det praktiska.
Mångsidigheten tror han att kommer att leda till ett betydligt bredare intresse för dessa yrken.
– Det finns en plats även för dem som inte är så intresserade av högteknologi. Vi behöver ett stort antal inrikesskeppare och maskinskötare, som vi i dagens läge utbildar över 100 per år, för att inte tala om vaktstyrman och vaktmaskinmästare. Med denna praktiska utbildning har man fältet öppet till hela klustret och kan fortsätta hur långt som helst efter det. Man måste se på helheten och vilka möjligheter man har. När man kommer in i den här branschen har man alla möjligheter att kunna växa till vad som helst. Man är inte bunden till enbart ett sjöjobb.
Pär-Henrik Sjöström

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit