Skatteförvaltningen varnar: E-postmeddelanden om skatteåterbäring är falska
Skatteförvaltningen har på sistone fått vetskap om falska e-postmeddelanden som sänts ut i myndighetens namn. Exempelvis har det handlat om falska meddelanden om skatteåterbäring.
Skatteförvaltningen uppmanar nu alla som fått dessa meddelanden att radera dem utan att öppna dem.
Om man råkat öppna meddelandet bör man under inga omständigheter klicka på någon av de angivna länkarna.
Vid situationer där man eventuellt gått på blufförsöket och lämnat ut sina kreditkortsuppgifter bör man omgående spärra kortet genom att kontakta sin bank. Detsamma gäller i situationer där nätbankskoder hamnat i bluffarnas händer.
Efter att ha kontaktat sin bank uppmanar Skatteförvaltningen alla drabbade att anmäla fallet till polisen.
Hur känna igen blufförsök?
En enkel regel för att känna igen bluffmeddelandena är att Skatteförvaltningen aldrig ber om kunders kreditkortsuppgifter eller bankkoder. Dessutom skickar inte myndigheten ut några beskattningsbeslut eller relaterad information till sina kunder per e-post.
En annan aspekt att vara uppmärksam på är hur den påstådda webbsidan är uppbyggd. Man får i regel inte åtkomst till Skatteförvaltningens tjänster utan att först identifiera sig, medan falska webbplatser sällan kräver den typen av identifiering.
Skatteförvaltningen kan ibland sända ut meddelanden via e-post, men i sådana fall handlar det endast om automatiska meddelanden om MinSkatt-transaktioner. Dessutom kan man från myndigheten få olika påminnelser per sms.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.