Skenande bränslepriser slår hårt mot Viking Line – en resa mellan Åbo och Stockholm är nu 200 procent dyrare än i fjol
Efter Rysslands invasion av Ukraina har priserna på diesel och naturgas löpt amok. Samma dag som kriget började peakade det börsnoterade priset på naturgas till fartyg, (LNG), till 2 800 dollar per ton.
I mars i fjol var priset cirka 400 dollar per ton.
Även om priset nu har jämnat ut sig jämfört med för en månad sedan är det fortfarande skyhögt, cirka 1 500 euro dollar per ton.
Det betyder att naturgasen nu är nästan fyra gånger dyrare än för ett år sedan.
Det här drabbar i synnerhet Viking Line vars båda fartyg på Åborutten, Viking Grace och Glory, är gjorda för att köra på LNG. I praktiken betyder det att en tur-och-retur-resa från Åbo till Stockholm med LNG skulle vara 300 procent dyrare än för ett år sedan.
Kör man med diesel är prisökningen 200 procent.
Rederiet har nu varit tvunget att helt och hållet skippa naturgasen, säger Mathias Sundberg, teknisk chef på Viking Line.
– Priserna började stiga redan i höstas då det politiska läget blev spänt, samtidigt håller flera länder på att avveckla kärnkraften. Naturgasen har blivit mer attraktiv och dyrare. I oktober nådde vi smärtgräsen och Grace slutade köra med LNG.
Viking Lines naturgas kommer från Norge och bunkras i Stockholm. Eftersom det i praktiken råder importstopp av rysk naturgas ökar behovet av norsk naturgas inom hela Europa. Och enligt marknadsekonomins regler betyder ökad efterfrågan höjda priser.
– Risken finns att priserna ytterligare kommer att stiga, säger Sundberg.
Både Glory och Grace kör nu med diesel. Men inte heller det är billigt. I maj i fjol kostade dieseln cirka 500 euro per ton, i mars i år har priset legat mellan 900 och 1 200 euro per ton.
Och så länge sanktionerna mot Ryssland fortsätter är chanserna små att dieselpriset sjunker, säger Sundberg.
– Ryssland är en stor exportör av olja och naturgas och i dag är det politiskt väldigt inkorrekt att importera någonting från Ryssland. Det betyder att priserna kommer att hållas på en hög nivå så länge läget är som det är.
– Det här ett stort problem och dilemma som påverkar oss väldigt negativt. Men vi klarar nog av sanktionerna och önskar främst att det blir fred i Ukraina.
För rederiet finns det inte så många andra alternativ än att betala vad det kostar. Tidtabellerna på Åbolinjen är tajta och det går inte att köra långsammare för att spara bränsle.
– Vi har endast en timme liggtid i hamnarna och under den tiden ska fartygen bunkra, städas och passagerarna ska gå i land och ombord. Det är omöjligt att justera tidtabellen, i så fall borde dygnet ha flera timmar än 24, säger Sundberg.
Det har varit tuffa tider och det finns inget överlopps i kassan.
Den 10 mars meddelade både Tallink och Viking Line att man inför ett bränsletillägg på alla kryssnings- och reguljärresor. För Viking Lines del innebär det ett tillägg på mellan 1,90 och 5,80 euro per biljett.
Några andra sätt att kompensera de höga bränslepriserna finns inte eftersom rederiets kassareserver inte räcker till för det.
Dessutom kommer prishöjningen mycket olägligt. Rederierna har just kämpat sig genom coronapandemin som innebar stora ekonomiska förluster.
– Det har varit tuffa tider och det finns inget överlopps i kassan.
Trots att dieseloljan inte är lika miljövänlig som naturgasen säger Sundberg att utsläppen de facto har minskat efter att Viking Glory togs i trafik på Åborutten.
– LNG är det mest optimala och vi skulle helst köra med naturgas om det skulle vara ekonomiskt möjligt. Men Glory förbrukar lika mycket diesel som Amorella gjorde trots att kapaciteten är 70 procent större.
— Totalt blir alltså utsläppen mindre nu och vår flotta på Åbolinjen är många sätt mera klimatneutral nu än vad den var förut.
Källa på naturgaspriserna: Ship&Bunker
Svar till Rolle Möller. Jag har för (o)vana att avsluta resonemanget med några
punkter för att var och en får bilda sin egen uppfattning och spinna vidare samt
väldigt ofta också i stället för förkortningen osv. Härvid överlämnas resten åt
läsaren att avgöra… Hoppas det blev klart, om inte kan vi vänligen återkomma…..
@Paul Lindberg, varför avslutar du dina meningar ofullbordade med tre punkter? Det är litet svårt att följa din tankegång här.
På ett år från 400$ /ton till 2 800$ /ton, exakt 7 gånger mera. Till all lycka kan
motorerna köras även med (tung) brännolja. Enligt vissa undersökningar inte så
stor skillnad med tanke på miljön. När skall detta elände sluta? Kanske herr Putin
vet, men säger inte? Beroendet av fossila bränslen farligare än man antagit….
Om utvecklingen fortsätter så här, kommer mänskligheten att strida förutom om
energin även om vatten, odlingsmark mm. i en synnerligen oviss framtid….
Den här planeten har snart nått bristningsgränsen med en fortfarande växande
befolkning. Det kan sluta på bara ett sätt, nämligen fullständig katastrof.
”Boomern” vill inte vara domedagsprofet, men inte ser det bra ut. Ledsen men…