UPPDATERAD: "Bägge båtarnas befälhavare hade en bristfällig lägesbild", enligt rapporten om båtolyckan i Nagu i somras


Tre personer i Silver Hawken skadades allvarligt då en nästan 14 meter lång motorbåt körde över den. Foto: Gränsbevakningen
Tre personer skadades då två fritidsbåtar krockade öster om Innamo den 27 juli. Räddningsåtgärderna inleddes snabbt, men akutvårdspersonal bör fortbildas och vara bättre tillgänglig. Den slutsatsen dras av Olycksutredningscentralen.
Flera faktorer spelade in då de två båtarna krockade.
”Bägge båtarnas befälhavare hade en bristfällig lägesbild”, konstaterar centralen i sin rapport.
Det här berodde bland annat på att den mindre båten hade kapellet uppspänt, vilket gjorde det svårare att observera omgivningen. I den andra, större båten skymdes sikten av styrhyttens stödkonstruktioner samt av fendrarna som förvarades i relingen på babord sida, enligt rapporten.
”Den större båtens hastighet ledde till att fören låg något högre uppåt än normalt, vilket påverkade sikten”.
Olycksutredningscentralen noterar också att radarinformation i den större båten inte utnyttjades tillräckligt:
”På grund av detta är det sannolikt att bägge båtarnas konstruktion, relativt höga situationshastighet och bristfälliga utkik påverkade uppkomsten av farosituationen och den därpå följande sammanstötningen.”.
Den större båtens befälhavare inledde omedelbara räddningsåtgärder samt kontaktade sjöräddningscentralen i Åbo, enligt rapporten.
Åtgärderna förlöpte väl med undantag för samordningen av den prehospitala akutsjukvården, noterar Olycksutredningscentralen.
De som skadades i olyckan evakuerades ändå snabbt och fördröjningen i kontakten med sjöräddningsledaren och fältchefen ledde inte till dröjsmål i räddningsåtgärderna.
Centralen fokuserar i sina rekommendationer på hur akutvårdspersonalen fortbildas och är tillgänglig.
”Social- och hälsovårdsministeriet bör tillsammans med sjukvårdsdistrikten utarbeta en utbildningsram för introduktion av fältchefer för prehospital akutsjukvård som åtminstone innehåller de operativa modeller som behövs för olika situationer och en beskrivning av fältchefens ansvar, skyldigheter och behörighet.”
Därtill borde ministeriet ser till att sjukvårdsdistrikten harmoniserar utbildningen av den prehospitala sjukvårdspersonalen och upprätthållandet av dess kompetens.
”En flexibel riksomfattande tillgång till prehospital akutvårdspersonal förbättrar beredskapen i synnerhet när det gäller storolyckor”, konstaterar Olycksutredningscentralen.
Redan i januari kom beskedet att inga åtal väcks mot de två båtförarna.
Fakta: Så här gick det till
Två motorbåtar stötte samman norr om Nagu cirka klockan 16 den 27 juli.
Sammanstötningen inträffade på djupfarleden Utö–Nådendal.
Trafiken på området var gles när olyckan inträffade.
Den mindre båten hade startat från Houtskär och var på väg till Nagu kyrkby. Ombord fanns ett vuxet par och ett 8 år barn.
Den större båten var på väg från Granö till Åbo. Ombord fanns ett vuxet par och ett tolv år gammalt barn.
Bägge båtarna höll en hastighet på cirka 20 knop (ca 35 km/t).
I sammanstötningen körde den större båten över den mindre.
De tre personerna i den mindre båten skadades allvarligt.
Utredningsrapporten hittas i sin helhet här.
Läs också:
Båtar kolliderade norr om Nagu
Orsaken till båtolyckan i Nagu troligtvis brist på tillräckligt utkik
Båtolyckan i Nagu: ”Det kunde ha gått mycket värre”
Inget åtal för båtolyckan i Nagu – det skulle vara oskäligt, säger åklagaren
18.4.19 kl 11.45: Artikeln omskriven och kompletterad
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.