Förflytta dig till innehållet

Snart öppnar K Supermarket Centrum på Kristinegatan – både tv-skärmar och restaurang ryms in i samma hörn

Olivia Åkerholm
köpman står med munskydd framför godishylla
Köpman Veli-Pekka Hussi öppnar sin andra matbutik i Åbo kärncentrum.

Konkurrensen mellan matbutikerna i Åbo centrum skärps. I juni öppnar den nya K Supermarket Centrum sina dörrar på Kristinegatan och introducerar samtidigt ett helt nytt koncept med restaurang i direkt anslutning till matbutiken.

Köpmannen för den nya K Supermarket Centrum, Veli-Pekka Hussi, är även köpman för matbutiken K Supermarket Manhattan City på Universitetsgatan. Han inledde verksamheten där under våren 2020, och nu öppnar han ett år senare en till butik bara ett par hundra meter från den förra.

Hussi ser ingen särskilt stor risk i det här, utan förlitar sig på Keskos undersökning om matglada Åbobor och på den nya matbutikens revolutionerande koncept.

Anja Kuusisto
Kristinegatans nya K Supermarket ligger tvärs över gatan från Åbo Underrättelsers kontor på Kristinegatan.

Nytt koncept: Bistro Centrum

K Supermarket Centrum introducerar det nya konceptet Bistro Centrum, en restaurang mitt i butiken.

Restauranger och caféer i anslutning till en matbutik är i sig inget revolutionerande, men nu kommer matbutiken och restaurangen att bilda en helhet som är ett nytt koncept på nationell nivå.

— Bistro Centrum kommer att utgöra ett öppet kök som är i direkt anslutning till matbutiken, berättar Hussi.

Han påpekar att matkulturen snabbt håller på att förändras, och att gränserna mellan restauranger och matbutiker blir allt mindre. Han hänvisar till att finländarna i allt större utsträckning verkar föredra färdiga och mindre matportioner framför storhandling i matbutiker. 

K Supermarket Centrum ska genom sitt nya koncept spegla den här förändringen.

svarta väggar, öppet kökOlivia Åkerholm
Det nya Bistro Centrum består av ett öppet kök i direkt anslutning till matbutiken.

Någon brist på kunder befarar Hussi inte heller att det kommer att uppstå. Mellan 12-15 tusen kunder besöker matbutiken på Universitetsgatan varje vecka.

— Undersökningar har visat att närheten till matbutiken är mycket viktig för kunderna. Det finns väldigt många bostäder i området kring centrum, och så har vi ju dem som jobbar i stan också, säger Hussi.

Han förutspår även att kundantalet kommer att öka anmärkningsvärt då torget och de övriga renoveringarna i Åbo centrum blir färdiga. 

Tanken är dessutom att Bistro-konceptet ska locka ytterligare kunder, både till att äta på plats då coronarestriktionerna tillåter det och till att ta med sig hämtmat från restaurangen. 

en tv-skärm i matbutik med pirkka-reklamOlivia Åkerholm
Tolv TV-skärmar är utplacerade runtom i matbutiken. Det här är enligt Hussi en central del av matbutikens digitaliserade yttre.

Modernitet och en urban stil kännetecknar den nya K Supermarket Centrum. Digitaliseringen är mycket framträdande i butiken och konceptet med elektronisk visning av priser som är ett relativt nytt koncept inom K-kedjan, anammas även här. 

Dessutom är tolv TV-skärmar utplacerade i butiken. På skärmarna visas bland annat reklam. Även det här är enligt Hussi ett helt nytt koncept.

— Matbutiken är utformad för att den ska vara snabb att passera igenom, vilket också är viktigt för kunderna, säger han.

K Supermarket Centrum öppnar den 3 juni och butikens ingång är vid korsningen mellan Kristinegatan och Eriksgatan.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit