Förflytta dig till innehållet

Nästan 30 olyckor på fem år i samma Åbokorsning – här är de farligaste korsningarna i Åbo

Livligt trafikerad korsningArkiv/Carina Holm

Åbos farligaste korsning är korsningen mellan Kaskisgatan och Kommunalsjukhusvägen. Foto: Carina Holm

De goda nyheterna är att ingen dog i trafiken i de farligaste korsningarna i Åbo under åren 2014–2018.

De goda nyheterna är också att olycksindex, där person- och fordonsskador ingår, för alla de mest olycksdrabbade korsningarna i Åbo sjönk från i medeltal 1,8 (åren 2011–2016) till 1,46 (åren 2014–2018).

karta med Åbos farligaste korsningar utmärkta

Karta: Marcus Backlund

Källa: Trafikskyddet, februari 2020

Från 77 till 67 skadade

Åren 2011–2016 skadades 77 människor i de femton farligaste korsningarna i Åbo och det totala antalet olyckor i de här korsningarna var 359.

Motsvarande antal skadade var 67 under åren 2014–2018, så det totala antalet olyckor i de femton farligaste korsningarna var 281.

De dåliga nyheterna är att korsningen mellan Kommunalsjukhusvägen och Kaskisgatan fortfarande är stadens farligaste.

Åren 2014–2018 skedde det 28 olyckor i korsningen och i sju av dem skadades någon.

Trafikskyddets kontaktchef Tapio Heiskanen säger att det är en livligt trafikerad korsning med dålig sikt.

– En orsak att det sker så många olyckor i den här korsningen är att det saknas skilda trafikljus med pil för dem som vänder till vänster. Korsningen används också av många cyklister.

Samtidigt har säkerheten i korsningen blivit bättre till exempel från år 2015 då dess olycksindex var så högt som 4,12.

Åren 2011–2016 var korsningens olycksindex 2,68 medan det hade sjunkit till 2,24 för åren 2014–2018.

Det är körförbud över Aurabron på morgnar och eftermiddagar. Foto: J-O Edberg

Heiskanen tror att säkerheten i korsningen kommer att förbättras ytterligare.

– Eftersom det numera råder körförbud över Aurabron vissa tider av dagen minskar det trafikmängderna på Kaskisgatan. När trafikmängderna i korsningen minskar i och med att trafiken styrs mer till Helsingforsvägen, minskar också olycksriskerna.

Cyklister som cyklar omkull syns inte i statistiken

Samtidigt finns inte alla olyckor med i Trafikskyddets statistik över Åbos farligaste korsningar.

Statistiken bygger på uppgifter från polisen och räddningsväsendet. Om ingendera har kallats till olycksplatsen finns olyckan inte med i statistiken.

Enligt Elias Ruutti, utbildare vid Trafikskyddet, bokförs bara omkring 10 procent av cykelolyckorna.

– Få kallar på polis eller ambulans om de har cyklat omkull. Men om en bilist är inblandad i olyckan kommer oftast polisen och då syns den i statistiken.

Påkörningar bakifrån, för korta säkerhetsavstånd

Olycksdrabbad är också korsningen mellan Tavastlandsgatan och Ekvägen i Nummisbacken. Här skadades sju människor i 25 olyckor på fem år.

Därmed har korsningen näst högsta olycksindex.

Tapio Heiskanen säger att här sker många påkörningar bakifrån.

– Bilisterna håller för korta säkerhetsavstånd. Trafiken är livlig, samtidigt som många kör för fort.

”Människor borde vara mer uppmärksamma”

Också i korsningen mellan Skolgatan och Hampspinnaregatan vid Skolgatans ABC har sju skadats i elva olyckor.

– Synligheten borde vara bra, men ändå händer det många olyckor här. Människor borde helt enkelt vara mer uppmärksamma, säger Heiskanen.

Från 6:e till 19:e plats

En god nyhet är dock att den tidigare så olycksdrabbade korsningen mellan Tammerfors riksväg och Markulavägen nu har blivit säkrare.

Dess olycksindex 2011–2016 var 1,8 med sammanlagt 25 olyckor och 5 skadade. Då var korsningens stadens sjätte farligaste korsning.

Åren 2014–2018 var indexet 1,08 och korsningen återfanns först på 19:e plats bland de farligaste korsningarna.

Tapio Heiskanen säger att den numera har bra trafikljus vilket har förbättrat statistiken.

Att veta vilka korsningar som är extra olycksdrabbade påverkar människors trafikbeteende, säger han.

– Ett bra exempel är övergångsstället vid Gamla stortorget. Där finns inga trafikljus, men för att alla vet att övergångsstället är så farligt har ingen skadats där, eftersom man närmar sig stället extra försiktigt. Man borde närma sig alla korsningar med samma respekt.

Cykelhjälmar, men inga telefoner

Den 1 juni träder en ny lag i kraft som tillåter att en bilist använder telefon när bilen står stilla i trafikljus.

Det här bekymrar Trafikskyddets kontaktchef Tapio Heiskanen.

– Jag är rädd för att bilisterna inte lägger bort telefonen när han eller hon kör mellan trafikljusen heller.

Han konstaterar att telefonanvändningen i trafiken numera är ett faktum.

– Jag tycker att människor borde göra en överenskommelse med sig själva om att inte använda telefon när de kör eller cyklar, eftersom övervakningen inte är tillräcklig. Människor borde förstå att de är mindre uppmärksamma i trafiken och därmed farliga för både sig själva och andra om de använder sin telefon samtidigt som de kör.

Sänk hastigheten

Han talar också för sänkta hastigheter för att öka säkerheten i de farligaste korsningarna i Åbo.

– Den som närmar sig en korsning borde anpassa sin hastighet efter det. Dessutom borde man vara uppmärksam på väjningsreglerna i stället för att titta på sin telefon.

Det finns ett brett urval av cykelhjälmar att välja mellan. Foto: Kim Lund

Ett annat råd för att förbättra säkerheten i Åbos farliga korsningar riktar han till cyklisterna. Han uppmanar alla cyklister att använda hjälm.

– Det är mycket sand på cykelbanorna just nu och lätt att cykla omkull.

Också utfarterna från centrum är farliga för cyklister.

– Vid korsningarna till Satakuntavägen, Kalevavägen och Tavastlandsvägen sker det mycket cykelolyckor. Det gäller att vara mycket observant.

(Olycksindexet räknas ut genom antalet olyckor med personskador under de angivna åren (koefficient 1) plus antalet olyckor med enbart fordonsskador (koefficient 0,2) delat med fem för ett medeltal per år.)

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter

Your current shadow instance is ""Staging shadow"". Exit