Ta dig i kragen och gör mindre!
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Framför mig sitter en chef som är frustrerad över en utmattad medarbetare. ”Förut var hen en högpresterande duktig resurs som nu underpresterar. Kan hen inte bara ta sig i kragen?”
Jag förstår frustrationen. Just denna oförståelse är en stor utmaning och en viktig faktor bakom att duktiga personer blir utmattade. Men det går att skapa förståelse, och just den här chefen var villig att anstränga sig för att förstå.
Det är viktigt att känna till att det finns personer som kan prestera för mycket och bli överpresterande och överduktiga. De här personerna ställer höga krav på sig själva. De behöver inte motiveras att göra det lilla extra. De har en stark inre drivkraft att uppnå framgång, perfektion och att vara andra till lags eller bidra till ett större syfte.
Det här kan leda till ett överengagemang. Då ignorerar de sina egna behov och kan bli överbelastade. De här personerna söker efter yttre bekräftelse för sina prestationer och vill veta att de duger. Det här kallas prestationsbaserad självkänsla och är enligt forskning en riskfaktor för utbrändhet.
För att minska risken för utbrändhet är det viktigt för överpresteraren att vara medveten om sitt beteendemönster. På mina kurser träffar jag människor som känner igen sig i duktighetsrollen. De kallar sig presterare, perfektionister och people pleasers. De levererar, tar ansvar, fixar, ställer upp och har svårt att säga nej. Det funkar väldigt bra så länge det finns en balans mellan presterande och återhämtning.
Då balansen uteblir under en för lång tid upplever de här personerna att de går på övervarv. De kan inte stilla sina tankar. Det påverkar koncentrationsförmågan och minnet. De får svårare att fokusera på en uppgift och de kan glömma viktiga möten.
Då känslan av kontroll minskar, ökar kontrollbehovet, vilket ytterligare ökar stressen. Då hjärnan inte kan lugna sig upplever de också att de inte har tid, vilket skapar ännu mera stress. Det blir en ond cirkel. De flesta blir lätt irriterade och suget efter socker eller andra kortsiktiga lösningar ökar.
Den duktiga behöver stöd för att ställa realistiska krav på sig själv, prioritera klokt och inte låta känslan av otillräcklighet styra sitt beteende. Att bli medveten om vilka känslor som styr oss kan ge värdefull information om hur vi kan skapa balans. Vi är sociala varelser och en stor del av vårt välbefinnande beror på balansen mellan aktiverande och återhämtande känslor.
Då prestation övergår i överpresterande behöver individen inte höra att hen ska ta sig i kragen. Hen behöver stöd för att skapa balans genom att minska kraven på sig själv, göra mindre och återhämta sig mer. Stödet ska vara individanpassat. För att vara effektivt ska stödet finnas långt innan en person visar tecken på utmattning.
För den överduktiga personen är det viktigt att få känna tillräcklig tillit, trygghet och uppskattning som motvikt till den osäkerhet, oro och stress som finns i arbetslivet och i livet. Det är gratis att uttala några bekräftande meningar till sina medarbetare och att vara generös med äkta positiv feedback.
I den situation där den här kolumnen började var både chefen och medarbetaren villiga att skapa gemensam förståelse och börja följa en stödmodell för att nå en förändring. Chefen förstod att helheten vinner på att hen uppmuntrar medarbetaren att säga nej. Att det kan bli mer resultat av att be någon göra mindre.
Här kan du läsa fler kolumner av Daphne Jensen.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.