Taxikunder i Åboland lider då nya regler träder i kraft – chaufförerna säger att det är huvudlöst
De taxichaufförer i Åboland som ÅU har talat med är eniga: de nya reglerna för hur FPA-skjutsarna från glesbygden till Åbo ska skötas från och med i morgon är helgalna.
– Det har redan tidigare varit brist på taxibilar i skärgården och jag är bombsäker på att det efter det här kommer att finnas ännu färre, säger Simo Andersson i Nagu.
– Jag är chockad, värst blir det för kunderna och servicen på landsbygden blir sämre, säger i sin tur Jan Wallenius i Västanfjärd.
Det nuvarande systemet snedvrider konkurrensen
Vad är det då som upprör dem? Bakgrunden är Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) tolkning av taxilagen och hur FPA-skjutsarna ska organiseras.
Tidigare har det varit möjligt för kunden att beställa en tur och retur-skjuts från till exempel Houtskär till ÅUCS. För att göra det så ekologiskt och bekvämt som möjligt för både taxiföretagaren och kunden hade Lounais-Suomen Taxidata som förmedlar FPA-skjutsarna bestämt att om kundens sjukhusbesök varar kortare tid än vad det skulle ta för taxin att köra hem, kunde den bli kvar och vänta på sin passagerare för att sedan återvända till sin stationeringsort.
Bilen var alltså reserverad för just den skjutsen och inga andra taxiföretagare kunde ta den. Ett system som alla var nöjda med, säger Lounais-Suomen Taxidatas styrelseordförande Mika Laurén.
– Det har fungerat riktigt bra. Men eftersom KKV anser att det snedvrider konkurrensen har vi inga andra alternativ än öppna upp marknaden för alla taxiföretagare, även om vi vet att det kommer att uppstå problem för kunderna i synnerhet på landsbygden.
Det kan bra hända att du får en purfinsk eller utländsk chaufför som inte förstår vad du säger
Simo Andersson
I praktiken betyder det att när en taxichaufför från Pargas eller Kimitoön har kört kunden till Åbo får hen inte längre vänta tills kunden är klar med sin undersökning, strålbehandling eller vad besöket kan gälla. I stället måste chauffören köra tom tillbaka eller bli kvar och vänta på en ny skjuts vid en taxistolpe i stan. Båda alternativen är dåliga, säger taxichaufförerna.
– Ställer jag mig vid en stolpe kan jag få en skjuts till Björneborg, Loimaa eller vart som helst. Den tiden är jag borta från Nagu där jag brukar köra folk till vårdcentralen, apoteket eller till butiken, säger Andersson.
Ifall chauffören väljer att köra hem utan kund kan det gå så att hen har en tom bil och kunden kommer 15 minuter senare med en Åbotaxi och ställer sig på samma färja.
– Tyvärr kan det gå så, men vi måste följa myndigheternas direktiv och behandla alla taxiföretagare jämlikt och inte prioritera någon. Vilken taxiföretagare som helst måste ha möjlighet att köra returskjutsarna, säger Taxidatas vd Tapani Ekuri.
För många Pargas- och Kimitoöbor har det varit en trygghet att ha samma bekanta chaufför som talar svenska. Efter reformen är det inte alls säkert att man får service på sitt modersmål, säger Andersson.
– Det kan bra hända att du får en purfinsk eller utländsk chaufför som inte förstår vad du säger. Hen känner kanske inte heller till skärgårdsförhållandena och färjetidtabellerna. Man måste till exempel beställa den sista färjan tillbaka från Houtskär, gör man inte det blir man tvungen att övernatta där.
Klimataspekten bekymrar chaufförerna
Mathias Illman som är ordförande för Kimitoöns taxiförening är kritisk till förändringen.
– Det är klart att servicen försämras. Det är många som önskar sig samma chaufför på båda resorna och jag har redan hört att folk är oroliga för hur det ska gå.
Wallenius i Västanfjärd tror inte heller att reformen för något gott med sig.
– Det är förargligt att inte få köra tillbaka med sin egen kund även om besöket har varat endast en halv timme.
Också klimataspekten bekymrar chaufförerna.
– Jag är orolig för miljön. Nu måste jag köra tom hem till Korpo och Åbotaxin kommer efter. Den får knappast någon skjuts tillbaka och kör tom till Åbo. Det talas om att utsläppen ska minska och bilarna ska vara miljövänliga, det här går tvärt emot den målsättningen och utsläppen fördubblas, säger Tiina Lehtonen i Korpo.
– Med tanke på miljön är det inte speciellt klokt att två taxibilar kör efter varandra. Riksdagen har beslutat att Finland ska sträva efter att bli klimatneutralt och nu ökar utsläppen med det dubbla. Det är helt huvudlöst, säger Simo Andersson.
Låter konstigt och opraktiskt. Om jag förstod taxireformen rätt så skulle ju allt bli förhandlingsbart. Vem som helst får köra med vilket fordon som helst och priset får fritt förhandlas. Kan man inte då också avtala från början om taxitransport tur och retur? Det att bilen väntar en stund bör inte vara ett problem och kan då få ingå i priset.
Bästa Tom Rajakangas var vänlig och kolla ens lite fakta före du uttalar dig. Priset är den samma för alla bilar och hur många kelaköror du tror det är från skärgården per dag och man ”tävlar” inte om körorna utan dom delas ut till den bilen som har varit längst tid ledig närmast den platsen varifrån köran är.
Kanske de blir i framtiden att bästa o billigaste pris gäller men nu ede så att alla har samma mätare som Kela bestämmer o alla.har samma taxa som börjar fr 5.27 € osv kör man sen.Bilarna ställer sig i kön i Åbo efter man ha blivi ”tomm”?Kela maskinen väljer sedan bilen från taxikön o köran blir någo Ilpois,Kråkkärr,Reso eller Loimaa?Resan väljs inte efter de varifrån bilen ha kommi?I praktiken går e så att sk.Åbo L-S taxina kör ut ti skären o skäribilarna väntar i Åbo o får sen ”bara” dom här Ilpois -kyytina o ännu att skärgården har inga bilar under dagen när dom väntar i Åbo?Så att man skriver sen när man vet någo om branchen ,typ Tom Rajakangas!
Var är problemet? Den taxin som hämtar en till Åbo från tex Korpo, kan lika bra vinna köran tillbaka, och troligtvis gör det också, då det lönar sig för hen att erbjuda köran till bästa pris då altternativet är att köra tom.
Bästa pris vinner! Nu vill FPA ha bästa pris, och specialgrupper som barn och dementa får alltid välja sin chaufför, som nu också.
Ända sedan Berners tid har taxisystemet i detta land varit fullständigt förkastligt och inte har det ett dugg förbättrats. Det senaste beslutet från KKV får en verkligen att undra vilka imbecilla typper som fattar dylika beslut. Tala om ekologiskt förfarande. Den spottstyver som taxin får från FPA för körslan från Åbo tex till Mossala i Houtskär är nog inte en intressant körsla för en Åbo taxi, som åker till Houtskär med en person, åker tom tillbaka och mister alla lokala körslor under tiden i Åbo. Är bilen en el-bil klarar den möjligen inte ens en tur-retur körsla likt den beskrivna. Och den ekologiska sidan sen……….? Var kommer alla löjliga idéer ifrån?