Taximarknaden avregleras – ovisshet bland företagare
![](https://abounderrattelser.fi-h.seravo.com/wp-content/uploads/2017/12/dsc_0267-e1511720759478-1-scaled-960x750.jpg)
Fram tills i år har antalet taxiföretag varit begränsat. Taxiföretagen har ansökt om licens av NTM-centralen, som bestämt hur många taxilicenser som behövs i varje kommun.
Den här vintern hålls den sista ansökningsrundan av det slaget. I juli avregleras taximarknaden, vilket betyder att det då inte längre finns någon begränsning på antalet företag. Licens krävs fortfarande, men kraven luckras upp. Dessutom upphävs pristaket. Hittills har statsrådet årligen slagit fast en maximitaxa, som i praktiken använts som standardtaxa på marknaden. Nu ska företagen välja sin egen prissättning.
– Vi väntar oss att utbudet diversifieras. Alla taxibilar ser inte längre likadana ut och alla taxiresor kostar inte längre samma sak. Det betyder att kunden får ett större ansvar för att granska taxiresans pris. Efter lagändringen lönar det sig att på förhand ta reda på vad resan kommer att kosta, säger Meeri Niinisalo på NTM-centralen.
Ett taxiföretag måste ändå kunna ge priset på förhand eller motivera hur det har räknats ut. Trafiksäkerhetsverket kan vid behov också sätta ett pristak om taxorna blir oskäligt höga.
Från och med juli kan man också få åka taxi med till exempel mopedbilar eller fyrhjulingar. Den nuvarande lagen tillåter endast att personbilar används som taxi.
– Lagen gör det dessutom mer troligt att marknaden äntras av internationella aktörer såsom appbaserade Uber, menar Niinisalo.
Uber marknadsför sig inte som en taxitjänst utan som en förmedlingstjänst, i och med att appen för samman personer som söker skjuts och personer som är villig att köra för en ersättning. Företaget har mötts av kritik för att man på det sättet har rört sig i en laglig gråzon. Uber var verksamt i Helsingfors fram till sommaren 2017, men tog en ettårig paus i verksamheten i väntan på att lagstiftningen revideras.
I Kommunikationsministeriets pressmeddelande motiveras reformen med att nya aktörer lättare ska kunna ta sig in på marknaden, att tjänsterna ska diversifieras och att utbudet av taxitjänster särskilt på landsbygden ska öka. Den nya taxilagen träder i kraft 1 juli i år.
![](http://https://abounderrattelser.fi-h.seravo.com-h.seravo.com/wp-content/uploads/2017/12/dsc_0267-e1511720759478.jpg)
Foto: Fredrik Häggman.
“Ingen av oss vet vad reformen innebär i praktiken”
För taxiföretagarna själva är det svårt att förbereda sig för lagändringen, eftersom ingen vet hur den i praktiken ska genomföras. Kai Koivula, ordförande för Turun Taksit, är en av dem som väntar på tydligare direktiv.
– Vi vet inte vad som krävs för att få tillstånd eller vad som ska ligga till grund för prissättningen. Vi som kör taxi idag prissätter enligt våra utgifter, men hur ska man prissätta körningar med andra fordon eller chaufförer med annan utbildning? Det vi har framhärdat under hela processen är att alla i branschen ska verka på lika villkor, berättar Koivula.
Enligt Koivula har taxibolagen utlovats besked om lagens praktiska detaljer under våren.
Reformen orsakar också huvudbry för Anders Karlsson, som driver Anttis Taxi i Kimito.
– FPA-finansierade körningar utgör en stor del av verksamheten för oss taxiföretagare på landsbygden. Nu kommer FPA-körningarna att upphandlas, men vi vet ännu inte på vilka grunder eller hur det påverkar oss. Jag tror inte någon av oss på landsbygden kan börja köra billigare.
Karlsson ställer sig också frågande till hur man ska trygga tillgången på taxi i glesbygden. Så länge licenserna var begränsade kunde lagen kräva att bolagen dejourerar under de tider på dygnet då det finns få kunder, men den möjligheten försvinner i och med att marknaden släpps fri.
– Som jag har förstått det är det förbjudet för företag på en fri marknad att göra upp gemensamma dejoureringslistor. Hur påverkar det landsbygden, frågar sig Karlsson.
I sin nuvarande form tror Karlsson inte att reformen lyckas sänka taxorna.
– Tvärtom tror jag de kan stiga då pristaket tas bort. För att öka konkurrensen tycker jag de borde satsa på fler licenser, utan att förändra resten. Då kunde taxiresorna eventuellt bli billigare.
Fredrik Häggman
fredrik.haggman@aumedia.fi
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.