"The Other Danish Guy" gjorde vinst på 280 000 euro — företaget tycker att alla ska få känna sig snygga i underkläder
Åboföretaget The Other Danish Guy tillverkar underkläder för män av återvunnet plast. År 2018 gjorde företaget 280 000 euro vinst.
Företaget grundades år 2014 av Tommi Lähde och hans kollega efter en resa till New York. Lähdes kollega fick så smärtsamma skavsår i baken av dåligt sittande underkläder att duon bestämde sig för att börja tillverka världens bästa och bekvämaste underkläder.
The Other Danish Guy hade som mål att år 2018 sälja 100 000 kalsonger med nollvinst. Företaget gjorde dock förra året en vinst på 280 000 euro. Företagets omsättning låg på 1,2 miljoner euro.
Lähde säger att förra årets resultat översteg alla förväntningar.
— Vi har jobbat hårt och försökt vara en procent bättre varje dag, säger Lähde.
Företagarna tänker även i fortsättningen koncentrera sig på att tillverka underkläder för män. De vill vara bäst i världen och göra produkter som passar alla kroppsformer.
— Vi tycker alla ska få känna sig snygga i underkläder, säger Lähde.
Underkläder av plast från världshaven
Underkläderna tillverkas av återvunnen plast från världshaven.
Företaget har en underleverantör som förvandlar plasten till tråd som sedan sys till kalsonger. Sedan kan man köpa produkterna via företagets webbsida.
Företaget ser inte sig som världsförbättrare, det har aldrig varit målet.
Istället tycker Lähde och hans kollegor att det känns bra att tillverka sina produkter på ett miljövänligt sätt.
— Förhoppningsvis börjar flera företag inom textilindustrin följa vårt exempel, säger Lähde.
Produkter sålda till över 30 land runt om i världen
Underkläder av återvunnen plast har sålts till över 30 länder runt om i världen.
Populärast har kalsongerna varit i Finland och i centrala Europa, men även danskarna har hittat företaget. Detta tycker Lähde är småroligt.
— Ett par danskar har blivit lite överraskade när de har hört att vi är ett företag från Finland, säger Lähde.
The Other Danish Guy har inte listat några mål för det kommande året. Istället tänker företagarna koncentrera sig på att vara bättre varje dag.
— Vi tror på att om vi jobbar koncentrerat växer vi som företag, säger Lähde.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.